143 VDL Citeas til Rotterdam

RET Rotterdam og VDL Bus & Coach signerte forleden kontrakt på levering av 143 VDL Citeas. Dette er en del av prosessen med å gjøre byens transport med miljøvennlig og bærekraftig.

I avtalen om 143 VDL Citeas til RET i Rotterdam er 103 VDL Citeas SLE-120 Hybrid og 40 VDL Citeas LLE-120 med nyeste Euro 6 teknologien. Dette kommer like etter at kontrakten på 55 VDL Citeas Electric, inkluder ladeinfrastruktur var signert.

Byen Rotterdam i Nederland er i full gang med å omstille deres transport til mer miljøvennlig løsning. I 2019 begynner de 55 elektriske bussene fra VDL å kjøre. Og kort tid etter vil de 143 miljøvennlige bussene i den siste kontrakten settes inn i trafikk.

 – Sammen med kontrakten på 55 elektrsiek busser, er kontrakten på ytterligere 143 busser fra VDL et bevis på at RET i Rotterdam er fornøyd og har et godt forhold til oss i VDL Bus & Coach, sier styreformann Board Willem van der Leegte hos VDL.

Rotterdam ønsker å nå det grønne skiftet med å skifte ut dagens dieselbusser med nyeste teknologi. De 103 VDL Citeas SLE-120 Hybrid drives frem med elektrisk motor som får sin strøm fra batteriene. Om ikke det er nok for ruten, så starter en Euro 6 generator og tilfører nødvendig energi. De 55 full elektriske bussene går kun på batteridrift og lades vis ladeinfrastruktur levert av VDL. Både de elektriske og hybridbussene har system for regenerering av energi ved nedbremsing og når de triller ned bakker. Dette fanges opp av batteriene og kan benyttes ved i gangkjøring og akslereasjon.

– Denne kontrakten gjør transporten med bærekraftig i vårt distrikt og vi tar et steg nærmere det grønne skiftet. Tidligere i år skrev vi under kontrakten på 55 elektriske VDL busser for levering i 2019, sier Maurice Unck hos RET.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.