Tide vant tidenes største anbud

Nordjyllands Trafikkselskap har i dag meldt at de akter å tildele Tide busskontrakten for Ålborg, Danmarks 4. største by.  Kontrakten har en samlet verdi på inntil om lag 4,8 mrd NOK inkl. opsjonsår og er det største anbudet Tide har vunnet noensinne målt i kontraktsverdi.

– Vi er svært glade for å ha vunnet denne kontrakten. Vår målsetning er å vinne markedsandeler i Danmark og vi er veldig fornøyde med at vårt strategiske arbeid gir resultater, sier Roger Harkestad, konsernsjef i Tide. 

Anbudet i Ålborg har en varighet på 10 år, med et tillegg på inntil 6 års opsjon, 2+2+2, der de to første opsjonsårene er på operatørs hånd. Oppstart er satt til august 2022. Kontrakten skal driftes av 121 elbusser inkl. reservebusser, 310 ansatte og inneholder 8,7 millioner rutekilometer, og er med dette en av de største busskontraktene i Danmark.

– Vi gleder oss til å starte opp dette nye anbudet og ikke minst til å få over 300 nye danske kolleger på laget. Vi starter nå arbeidet med å forberede oppstarten og ser frem til et spennende samarbeid med Nordjyllands Trafikkselskap, sier Steen Rügge, administrerende direktør i Tide Buss Danmark. 

Den nye kontrakten gjør at Ålborg blir den hittil største byen i Danmark som går for en total omstilling til nullutslippsbusser i sitt kollektivtilbud. 

– Tide er en fremtidsrettet aktør og har stort fokus på miljøvennlige løsninger. Vi ønsker å være i tet som et bærekraftig og miljøvennlig selskap. Ved å være en del av omstillingen til elbusser i Ålborg er vi med og skriver historie, sier Harkestad. 

Dette er den 4. kontrakten Tide vinner i Danmark det siste året og selskapet befester dermed sin rolle som en stor aktør i det danske markedet. 

Det er 10 dagers klagefrist på avgjørelsen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.