Nyhet: Scania Fencer

Storbritannia: I disse dager ser en helt ny bussmodell fra Scania verdens lys. Scania Fencer er en unik bussplattform for bybuss i ulike lengder og utforelser. Bygget i tett samarbeid med den kinesiske bussprodusenten Higer.

For over femten år siden så begynte Scania å lete verden rundt etter en seriøs partner på busspåbygg. En partner som de kunne samarbeide tett med og som var åpen for å tenke moderne og nytt. Scanias globale suksess i bussvirksomheten er basert på sterke partnerskap bygget i samrbeid med mange påbyggere rundt om i verden. Disse samarbeidene er en integrert del av Scanias busstrategi og har vært en viktig del av konsernet i mange år allrede.

Her i Europa kjenner vi til samarbeidet mellom Scania og Carrus, Scania og Vest og også Scania og DAB som ble starten på Omni-serien. Også Scania Omniexpress og senere Interlink er basert på et samarbeid mellom Scania og påbygger.

“Disse partnerskapene er utviklet og forbedret gjennom årene. De er forankret av gjensidig interesse for å betjene kundenes krav til produkter og tjenester, og drevet av det daglige samarbeidet i teamene våre, sier Alexander Vlaskamp, ​​leder for salg og markedsføring i Scania.

Ser til Kina

Så i 2004 gikk Scania bredt ut å startet jakten på den neste samarbeidspartneren. Den som kunne være med å forme fremtidens busser i tett samarbeid med den svenke chassisleverandøren. Etter kort tid ble Scania kjent med Higher, som er en del av King Long Group. De bygger busser i premium-klassen og var interesert i å samarbeide med Scania.

Sammen var de klare for å flytte produktlinjen fra kvantitet til kvalitet og opp på en europeisk standard.

“Det Scania foreslo var akkurat det vi hadde sett etter på den tiden,” sier Huang, administrerende direktør i Higer.

“Jeg var veldig imponert over ambisjonen Scania kom med den gangen”, sier han.

Etter å ha lansert luksusbussen A80, rettet mot eksport fra Kina og brukt av det kinesiske olympiske laget under sommerlekene i Beijing 2008, undersøkte og utviklet bussduoen Scania Touring A90 High-class Deluxe-buss, montert på et chassis produsert i Sverige og påbygg levert av Higer. Denne ble lansert på Busworld og fikk pressens søkelys umiddelbart på seg. Bussen var moderne, med stilfulle linjer og et tydelig Scania-preg på seg.

Her i Norge ble Scania Touring by Higer en salgssuksess, tross noen barnesykdommer. Norsk Scania jobbet sammen med kundene for å forbedre produktet og etter kort tid så tilfredstilte den nye bussmodellen de mange krav og ønsker som norske kunder har.

I 2016 sto en ny fabrikk ferdig i Suzhou, vest for Shanghai – et dedikert produksjonsanlegg for Scania Higer-produkter. Med et areal på 22.000 m2 har fabrikken en produksjonskapasitet på 1000 enheter per år på ett skift.

Store på eksport

Både Scania og Higer forventet at Kina skulle være hovedmarkedet for samarbeidet, men det viste seg raskt at de fleste vanlige produktene ville bli solgt utenfor Kina. Til dags dato er Scania-Higer-partnerskapet den største eksportøren av premium busser fra Kina, med mer enn 3000 av Scania Touring-bussene levert til over 50 land i verden.

“Vi har hatt et 15 år langt gjensidig fordelaktig samarbeid der vi sammen tar turen til å produsere internasjonale høykvalitetsbusser. I løpet av disse 15 årene har vi blitt smidd sammen til et veldig sterkt team. Vi leverer i dag toppkvalitetsprodukter med utmerket leveringspresisjon. Kombinasjonen av Scania-produkter og dual-branded-produkter gjør vårt tilbud både fleksibelt og egnet for de fleste markeder, sier Leo Zheng, konserndirektør og leder for produksjon og logistikk i Higer.

Ønsker nå tettere samarbeid

 “Dette samarbeidet blir sett på som et av de mest vellykkede partnerskap i den kinesiske næringsmiddelindustrien. Det har gitt oss kunnskap og anerkjennelse vi nå kan stole på når vi utvider i Kina, og det har vært en medvirkende årsak til Scanias godkjennelse av å etablere et stort og unikt industribedrift i Kina med vårt eget lastebilanlegg, sier Mats Harborn, president Scania China Group.

I Suzhou-fabrikken bygges busser og busser ved dedikerte Scania-linjer. Den 250 ansatte store arbeidsstyrken jobber i henhold til de samme magre produksjonsprosessene som Scanias andre lastebil- og bussproduksjonsanlegg rundt om i verden.

Samarbeidet mellom Scania og Higer er basert på at Higer bidrar med kunnskap og kompetanse om karosseri, mens Scania bidrar med chassis og erfaring med internasjonale kunders mange krav og ønsker. Sammen med Higer har Scanias designerteam gitt kjøretøyene et tydelig Scanias preg.

“Partnerskapet mellom Scania og Higer har utviklet seg gjennom årene, og nå er det på tide å ta neste skritt sammen”, sier Anna Carmo E Silva.

“Det nye bussområdet Scania Fencer er det første resultatet av dette raffinerte samarbeidet.”

Ny bussmodell i samarbeid mellom Scania og Higer

Scania Fencer er et helt nytt utvalg av bybusser som i fremtiden vil dekke alle versjoner: lavt gulv, lavinngang, 2-aksel, 3-aksel, leddbusser og dobbeltdekkere. Den er utviklet, designet og konstruert av Scania og bygget på Scanias egne busslinjer på Suzhou-fabrikken.

Den første Scania Fencer som ble lansert er en bybuss, og med denne lanseringen får Scania en ny plattform for busskunder i Storbritannia.

“Å jobbe med folket i Higer har vært en absolutt glede, og vi er veldig glade for å få denne bussen til markedet med dem,” sier Martin West, salgsdirektør, buss og buss i Scania Storbritannia.

“For Fencer-modellen jobbet vi direkte med Higer-teamet. Vi er så imponert over deres lidenskap for produktet, oppmerksomheten på detaljer og deres evne til å produsere spesifikasjoner for de britiske operatørene. ”

“Og viktigst av alt – de har vist en enorm drivkraft og vilje som samsvarer med vår egen, for å overgå kundens forventninger. Kundene våre vil elske denne bussen! ”

Først i Storbritannia

Scania Fencer blir først lansert i Storbitannia før den vi komme til resten av Europa og også Norge. Bussmagasinet kom over en nettside med informasjon om den nye bussmodellen på norsk for noen måneder siden, så alt tyder på at også Norsk Scania vil ta inn modellen til norske kunder og bussanbud for fremtiden.

Scania Fencer vil kunne leveres med ulike drivlinjer fra diesel til elektrisk. Både i kort 12 meter versjon og opp til leddbuss på 18 til 18,75 meter.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.