Ti år med BusStore

BusStore, Daimler Buses sin organisering av bruktbuss-sentra, feirer tiårsjubileum i disse dager.

Selskapet etablerte sitt første bruktbuss-senter i Neu-Ulm i Tyskland da, og dette har etter hvert spredd seg til sentra i 25 land. Norge er ikke blant disse, men hjemmesiden for BusStore finnes også i en norsk versjon.

Merkevaren BusStore ble presentert på bussutstillingen Busworld i 2013, og senteret i Neu-Ulm ble åpnet i februar året etter. I løpet av disse ti årene har 3.500 kunder i 54 land handlet brukte busser fra BusStore, ifølge en pressemelding fra Daimler Buses. Hovedvekten ligger på busser av merkene Mercedes-Benz og Sentra, men andre er også representert.

Alle bussene som BusStore selger i Europa, gjennomgår en omfattende kvalitetssjekk og blir plassert i tre kategorier med betegnelser fra Idrettsverdenen.

Gull: Alder på kjøretøyet inntil fire år og kjørelengde opp til 400.000 km. Visuelt skal bussene se tilnærmet nye ut både innvendig og utvendig. Dekkene skal ha igjen minst 60 prosent av levetiden, og det er mulig å tegne en Omniplus servicekontrakt. Drivlinjegaranti har vært tilgjengelig på busser av merkene Mercedes-Benz og Setra siden 2017.

Sølv: Alder inntil seks år og kjørelengde inntil 600.000 km. Utseende skal være bra, og dekkene skal ha igjen minst 50 prosent av levetiden. Også i denne kategorien er det muligheter for drivlinjegaranti for Mercedes-Benz og Setra.

Bronse: Det er gjennomført teknisk inspeksjon i henhold til standarder utarbeidet av BusStore. Kjøretøyene skal være sikre på veien og godt rengjort.

Uavhengig av kategori skal alle nødvendige reparasjoner og service være utført før bussene overleveres kunde. I busser som må renoveres, monteres det kun originaldeler.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.