Det tar lenger tid å slå sammen Fuso og Hino

Det tar lenger tid enn først antatt å slå sammen nyttekjøretøymerkene Fuso og Hino, men partene er på god vei.

I mai i fjor inngikk Daimler Truck med datterselskapet Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation og Toyota med datterselskapet Hino Motors Ltd. en intensjonsavtale om å slå sammen Fuso og Hino. Hensikten er blant annet utvikling av avanserte teknologier med mål om karbonnøytralitet. Man sikter mot oppkobling, selvkjørende løsninger og selvsagt elektrisk drift. Dette skal skape en japansk nyttekjøretøyprodusent med global konkurransekraft.

Planen var en endelig avtale i løpet av mars i år og integrering av selskapene mot slutten av året. Nå viser det seg at det tar lenger tid å få på plass godkjennelse av konkurransemyndighetene og finansiering av nødvendig motorutvikling hos Hino.

Men ifølge Daimler Truck er de fire partene på god kurs, og en nøyere tidslinje vil bli kunngjort senere.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.