Tester nyhet på norske veier

Nyheten Solaris Urbino 15 LE Electric ble lansert sent i 2020 på en online lansering. Nå er bussen på test i Norge og Bussmagasinet har som først i verden fått prøvekjøre den nye batterielektriske klasse 2 bussen.

Det har lenge vært etterspurt en 15 meter laventre klasse 2 elektrisk buss. Men få produsenter har villet satse på en så spesiell modell. Det har lenge vært en typisk skandinavisk utførelse med laventre. Men nå har hele Europa sett på hvor praktisk denne type buss er.

Derfor så Solaris muligheten å kunne få et godt kundegrunnlag ved å slippe en 15 meter, tre-akslet klasse 2 laventre på markedet. Og kort tid etter lansering var kundene på plass.

Den første bussen er nå på plass i Oslo for en grundig test over en periode. Bussen skal leveres til Boreal og settes inn i trafikk i Kristiansand når testen er over. Derfor er bussen bygget etter kundens ønsker og krav.

Den har 53 sitteplasser og 42 ståplasser. Bussen har en 2+2+0 dørløsning. Rekkevidden er på rundt 350 kilometer med 454 kWh batterier. Dette kan økes til 400 kilometer ved å sette inn en ekstra batteripakke på 79 kWh. Motoren er den helt nye CeTrax sentralmotor fra ZF. Den er plassert fremfor bakaksel på førersiden.

Bussen kan lades via plugg-in i front og over forhjulet. Men den har også pantograf på taket for hurtiglading. Og det kan velges pantograf på bussen eller bare ladeskinner der hvor pantograf er montert ved holdeplass eller depot.

– Å kunne ha bussen til stede i Norge som det første landet etter lanseringen, er rett og slett fantastisk. Vi kan vise frem produktet, sier Sverre Skaar, administrerende direktør i Solaris Norge AS.

– Mye arbeid er oppnådd, både med ivrige kunder og det flotte teamet i fabrikken vår for å lage vårt nye produkt av vår 15 meter lange buss. Ren elektrisk, legger han til.

– Siden vi er et kundeorientert selskap, og tilbakemeldinger er viktige for oss, kan jeg ikke vente med å ha bussen på veien som viser den til kunder, operatører, sjåfører, passasjerer og media i vårt land. Jeg er i elektrisk modus, med stor spenning sammen med teamet mitt hos Solaris Norge AS, fortsetter Skaar.

Bussmagasinet fikk teste bussen i og rundt Oslo. Den er god å kjøre. Ligger bra på veien og de digitale sidespeilene gir god sikt på sider og bakover. Førerplassen er romslig, men rattet er ikke godt å holde i over tid. Det er i tillegg litt tungt å dreie. Det føltes som en måtte dreie mer enn normalt for å få riktig sving. Men etter en stund ble en vant til det.

Innvendig er det godt med sitteplass. Alle, utenom fire seter har tre-punkt seler. Det er rampe for rullestol ved midtdøren og god rullestolplass rett innenfor.

Midtgangen fra midtdøren og bakover er bred og romslig. Dette grunnet at gulvet er løftet opp over akslene. En har to lange trinn opp. I den laveste delen er det montert hattehyller som dessverre tar bort litt av følelsen av stort rom. De er av glass og sort plast og minner om en rutebuss fra 90 tallet. Hva en skal med denne løsningen er ingen helt sikre på. Dette er en rutebuss og i tillegg blir det mye støy om en skulle legge noe der oppå glassplatene.

Utvendig så har bussen en rekke luker for å lett komme til servicepunkter og batterier. Lukene er hengslet slik at de kan åpnes helt opp. En behøver ikke bøye seg ned for å komme til. Fire av batteriene er plassert bak i bussen og kan lett byttes ut om nødvendig. Men dagens batterier har en normal levetid på 7-8 år. Det vil si at en kan regne med kun et batteribytte i hele bussen levetid.

Der er den første klasse 2 batterielektriske laventre bussen som er på markedet og mottagelsen hos både presse og kunder har vært god. Solaris har kommet på markedet med et solid produkt som dekket et stort behov når det kommer til elektrifisering av persontransport. Men vi skulle ønske den sparket litt bedre i fra. Den dabbet av lett i bakker. Dette er fabrikken klar over, og jobber med.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.