Sviktet bransjen igjen

Tirsdag skulle Stortinget enes om ulike støtteordninger og endringer. Men igjen sviktet de folkevalgte en hel bransje. Desperasjonen blant flere selskaper er stor. Mange mener de blir lurt og ført bak lyset.

«Etter over 30 år som selvstendig næringsdrivende så har jeg hatt veldig få positive opplevelser med det offentlige. Fra starten i 1990 og frem til i dag har det vært et utall episoder hvor jeg føler det offentlige gjør alt de kan for å stikke kjepper i hjulene for det du driver med. Er denne koronadugnaden bare for noen få?, spør Arne Johan Fossum, eier av Arne Johans Bussreiser.

Han har sammen med en hel bransje kjempet for at politikerene skal være rettferdige å gi støtte til en av de viktigste bransjene som er i Norge.

Tur- og ekspressbussbransjen er livsnerven for mange. De holder landet sammen, frakter helsearbeidere, lærere, pendlere, studenter, rett og slett folk i alle bransjen på kryss og tvers av landet. De viser besøkende det vakre landet en lever i. Setter Norge på kartet. Og var også en viktig del da landet ble bygget opp etter krigen.

Nå forsvinner flere selskaper. Mange gir opp, noen går konkurs og flere reduserer beredskapen ved å selge unna bussene.

Men samtidig så ser de politikere som lover støtte. Politikere som sier vi alle må være med på dugnaden og at gode støtteordninger favner alle. Men realiteten er at mange, de aller fleste sliter. Mange bruker store summer på regnskapsfører som legger frem ærlige og oppriktige tall i håpe om at det skal komme noen koronakroner i retur. Men lite kommer og ofte ingenting. En bunnskrapet konto er det som er igjen hos de solide busselskapene som over mange, mange år har gledet de reisende.

Også Stortingets politikere og regjeringsmedlemmer har benyttet seg av de mange dyktige turbusselskapene på en rekke rundreiser i Norge. Alt fra presentasjon til omvisning.

Om dette som en opplever nå fortsetter. Så tror bransjen at turbussene i Norge vil være dominert av busser på utenlandske skilter og med sjåfører som knapt vet hvor de skal kjøre. Og pengen havner så i de utenlandske selskapene. Skattekroner kan staten se langt etter.

For Arne Johan så er det krise. Han har satset alt på det som virket som en sikker og trygg bransje. Og det var det. Helt siden krigen var over i 1945 har tur- og ekspressbussbransjen vært et sikkert kort. Feilen Arne Johan har gjort er å drive et fornuftig selskap med mye egenkapital og innskudd. Han har drevet et sunt selskap. Dette straffes han og stort sett hele bransjen for nå.

«Når man har satset hus og eiendom for å tilfredsstille krav om reisegarantier. Brukt 30 år på å bygge opp et sunt enkeltmannsforetak, så er det godt å vite at jeg har fra 12. mars til 1. november har mottatt kr 500,- pr dag til inntektssikring og dekning av faste kostnader», sier Fossum som prøver å forklare hvordan han forsøker å tilpasse seg de uforutsigbare restriksjonene som hele tiden endres.

«Når vi arrangerer en tur så har vi 30 dagers avbestillingsfrist på hotellene. Så trenger vi minimum 30 dager og selge turen. På de 60 dagene så er smitteverns reglene endret 15 ganger. Det blir jo litt vanskelig og drifte noe som helst på disse premissene», sier han og legger til at de ofte heller legger planene på is fremfor å tape ytterligere.

Fossum mener at politikerene helt fra staten av denne krisen har gjort alvorlige feil. De har prioritert de som driver på en usunt økonomisk måte. Og de har glemt de aktørene som er små og som har bygget opp et selskap med oppsparte midler.

«Dette er noen ting som irriterer vår bransje mye om dagen. Ulike finansierings måter. Lån, leasing eller egenkapital. Når det bare er leasing som nyter godt av kompensasjonsordningen så er noe alvorlig galt. At politikerne ikke vil innse at dette skaper konkurranseforskjeller er frustrerende og skammelig» sier han med en skarp tone.

«Helt siden de første støtteordningene kom på plass har bransjen kommet med kommentarer på denne forskjellbehandlingen. Det har blitt lagt frem finansieringsbevis på lån kontra leasing. De siste ukene har det vært flere møter mellom politikere og bransjen om dette. Det er blitt vist forståelse fra alle politikere vi har pratet med. Men så kommer denne innstillingen og da er alle så feige at det er ingen som står opp for noe som helst» sier Fossum og forventer at de folkevalgte nå stiller opp for dem.

Skal det være noe igjen av denne livsnerven i landet etter koronapandemien så må Stortinget og Regjeringen ta ansvar.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.