Tar større markedsandel utenfor Kina

Build Your Dream BYD passerte i vinter 50.000 produserte elbusser. Dette bare siden oppstarten av bussproduksjon i 2012. Nå tar den kinesiske produsenten større og større markedsandel utenfor hjemlandet. Her i Skandinavia er de størst på elbusser.

I verden triller det i dag rundt 450.000 batterielektriske busser. Over 400.000 av disse er i trafikk i Kina. Men nå endrer dette bilde seg. Build Your Dream BYD ser at markedet utenfor hjemlandet vokser kraftig. Noe av grunnen er at myndighetene i Kina nå har kuttet ned og delvis fjernet subsidieringen av batterielektriske busser. Men forespørselen etter elbusser utenfor Kina er også sterkt økende.

Her i Skandinavia så opplever BYD nå en elbussboom. Fra de åpnet hovedkontert i den nederlanske byen Rotterdam i 2013 og frem til for et godt år siden, var salget heller labert. Men i løpet av det siste året har salget flerdoblet seg og ved fabrikken deres i Ungarn er det nå ikke mer plass til nye ordre. Så i påvente av utbygging, produserer BYD også en god del busser ved deres eksportfabrikk i den kinesiske byen Hangzhou.

Millionbyen ligger et par timers kjøretur vest for Shanghai. Her åpnet BYD sin fabrikk i 2015 med en kapasitet på 3000 busser i året. Da Bussmagasinet besøkte fabrikken var det heller rolig i de gedigne fabrikklokalene.

“Vi har i dag produksjon av busser til Sverige, Spania og flere andre land, men fabrikken er under ombygging, så den har begrenset kapasitet akkurart nå,” sier sjef for Hangzhou BYD Co. Ltd, Yang Zhang.

Omvisning

Hun tar oss med på en omvisning i fabrikken og viser oss produksjonen fra første sveisesøm til ferdig kjørbar buss.

“Denne fabrikken bygger utelukkende busser for eksport. Altså markeder utenfor Kina. Dette er grunnet høyere krav til levetiden for bussene til for eksempel Eurpå. Her i Kina skal bussene kunne klare en levetid på rundt 8 år, mens i Europa ønsker de nå en levetid på opp mot 15 år,” sier Zhang.

For å nå disse målene, så bygges bussene med en helt annen teknikk og kvalitetskrav. Bussene har rustfritt chassis og alt av deler kommer fra kjente underleverandører som ZF, Wabco, Knorr, Bosch, Ventura med flere. Også dørene og elektronikken kommer fra Europeiske leverandører. Dette for å sikre at kundene kan få eventuelle deler raskt om behoved skulle oppstå.

Det er også fast utveksling av arbeidere mellom fabrikken i Hangzgou og den europeiske i Ungarn. Dette for å lære av hverandre, samt sikre at kvaliteten blir god nok og så lik som mulig. Kundene skal ikke kunne merke noen forskjell på bussene bygget her eller ved fabrikken i Ungarn.

Høy arbeidsmoral

Mens vi går gjennom de ulike avdelingene, så merker vi at arbeidsmoralen og humøret er godt. Det er lite som skiller denne fabrikken fra en hvilken som helst europeisk bussfabrikk. Det er rent, lyst og trivelig. Den største forskjellen er været. Temepraturen er vesentlig høyre enn hva en opplever i Europa. De ansatte har store vifter montert både rundt og i bussene det arbeides i. Dermed blir temperaturen i selve bussen helt grei.

Langs den ene langsiden av fabrikken står der en god del blå leddbusser. Disse skal innen få dager sendes med skip til Stockholm i Sverige. Bussene skal gå på en BRT light linje og har fått BYD sitt nye design på taket. Dette designet skal vises for verdenspressen på Busworld i oktober, sammen med en rekke nye teknologiløsninger.

Markant økning i ordre

Isbrand Ho som er sjef for BYD Europe BV bekrefter at de nå opplever en markant oppgang i nye ordre. Den største økningen skjer i de nordiske landene.

“Vi har levert et stort antall busser til både Norge, Sverige og Danmark i år. Og jeg kan nå avsløre at vi etablere i disse dager hovedkontor i Sverige for å dekke det nordiske området,” sier Ho som ikke vil komme nærmere inn på selve lokasjonen. Men han bekreftet at dette også er for å komme nærmere markedet og kunne tilby trygt ettermarked for deres produkter.

Et delelager er også under planlegging for å redusere avstanden mellom hovedlager og sluttbruker. I dag har kundene enkelte deler selv på lager, mens det er hovedlagere i Ungarn og Nederland.

Batterifabrikk i Europa?

Det å få tilgang på nok batterier for BYD sine busser er som for alle andre bussprodusenter en utfordring. En skulle tro at BYD som er batteriprodusent har ubegrenset tilgang, men slik er det ikke. BYD produserer også et stort antall elektrisk biler og lastebiler. Dermed må bussene kjempe om de samme råvarene. Men For busskunder i Europa så vil ikke dette merkes. I tillegg har BYD planene klare for å starte batteriproduksjon her i Europa.

“Vi ser etter egnet sted for å etablere en batterifabrikk her i Europa. Den må ligge strategisk riktig til med kort avstand til sjø og ikke minst til bilfabrikkene som er i Europa. Om vi etablerer denne alene eller med en tredjepart, vil vi si lite om akkurat nå,” sier Ho.

I Kina styrker BYD nå batteriproduksjonen og åpnet nettopp ny fabrikk i landet. De utvikler også neste generasjon batterier av typen Solid-State, som vil si at de bytter ut den flytende væsken som er inni batteriet med hard masse for å gi bedre kapasitet og ikke minst et tryggere batteri.

Og BYD har også klart å fjerne Kobolt fra batteriproduksjonen av batterier til busser. Samt så har de redusert bruken av Kobolt i personbilbatteriene. Med mål om å kunne fjerne det helt innen kort tid.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.