Uniform med høy miljøprofil

Det er status å kle på seg en flott uniform, knytte slipset og sette seg bak rattet i en moderne rutebuss. Men har du noen gang tenkt over hva uniformen din er laget av? Emil Pettersen har undersøkt dette nøye og blitt overrasket. Så overrasket at han nå fremmer uniformsplagg laget av resirkulerte fiskegarn. Et godt miljøtiltak som han nå håper kan komme som anbudskrav ved neste bussanbud.

Dagens uniformer er et resultat av fossil oljeproduksjon. Det er syntetisk for å holde seg pent og rent, samt være godt å ha på seg. For et storkonsern med 10.000 ansatte, så krever dette innkjøp av 50.000 plagg. Samt årlig nyinnkjøp. Ikke særlig miljøvennlig.

“Våre uniformer er gjort av ull og 100 prosent gjenvunnet plastmateriale som for eksempel fiskegarn,” kan Emil Pettersen forteller. Han har lang fartstid i bussbransjen og nå er han salgs og kommunikassjonsjef for Ego & Co i Gøteborg.

Resirkulerbare materialer

Produktene de fører er kun laget av resirkulerte materiale, altså ikke bare resirkulerbare materiale. Men laget av søppel som plast, fiskegarn med mer. Resultatet er minst like bra som det som er på markedet i dag, men med en mye høyere miljøprofil. En miljøprofil som kan stå i samsvar med det fokuset busselskapene i dag har på miljøvennlige batterielektriske busser.

“Det er litt underlig at det er så mye fokus hos kollektivselskapene på at bussene skal være så miljøvennlige som mulig, men når det kommer til bekledning og uniformer, så er det kun pris som avgjør. Det ønsker vi å gjøre noe med,” sier Pettersen med en tydelig stemme.

Derfor ha han kontaktet kollektivselskapene og bedt om å få møte med dem. Litt for å vise dem de unike produktene, hva de er laget av og ikke minst at kvaliteten holder morgensdagens krav til uniformer. Han har allerede deltatt i et anbud hvor han skåret høyest på nesten alle punkter. Vinneren ble en som var hakket rimeligere, men ellers skåret lavere på andre punkter.

Sirkulær økonomi

“Det er litt underlig at under Arendalsuka så ble det stort fokus på sirkulær økonomi, mens når det kommer til bekledning så er likesom ikke det så viktig lenger,” sier han i det han passerer Arendal på vei hjem til familien i Kristiansand.

Emil Pettersen er opprinnelig fra sørlandsbyen Kristiansand, men bor nå med familie i Gøteborg i Sverige. Han har lang fartstid innen bussbransjen og var en kjent skikkelse da teknologiselskapet Consat gjorde norgesentre for noen år tilbake. Selv om overgangen fra flåtestyring og programvare til tekstiler er ganske stå stort, så holder han seg fremdeles innen bussbransjen.

“Jeg blir så engasjert når jeg ser hvor mye fokus det er på pris og så lite på hva plaggene faktisk er laget av. Jeg håper at jeg kan få kollektivselskapene til å tenke seg nøye om når de neste abudsdokumentene skal skrives og lyses ut,” sier han og viser frem dressen han har på seg. Den er myk, og stilren som en forventer av en flott dress. Hele dressen kan spores tilbake til resirkulert materiale. Til og med kleshengeren er fra resirkulert materiale.

“Jeg har fått tatt frem en kleshenger som er formstøpt av tremasse. Den kjennes ut som plast, og er like sterk. Men den er helt fornybar og miljøvennlig,” forteller han og lar oss bøye og vri på den for å vise styrken den har.

Produseres i EU

Uniformene som Pettersen selger, er produsert i EU og hele prosessen kan spores tilbake og er godt dokumentert. Prisen er litt høyere enn hos flere andre leverandører, men miljøfaktoren er større. Selskapet Pettersen jobber for er også støttespiller i innsamlig av plast fra havet. Pettersen deltar også sammen med familien på plastinnsamling langs kysten hjemme i Sverige.

“Vi er miljøbeviste og har stor fokus på dette også i hjemmet. Derfor deltar vi på innsamlig av havplast og vi støtter prosjekter som har fokus på miljøet,” sier han.

Emil skyter også inn at han håper flere selskaper i fremtiden kan enes om felles uniform.

“Jeg kan ikke helt forstå hvorfor alle selskapene skal ha sin egen uniform. Det ville være bedre om en enes om en felles grunnuniform og så kan en ha på merker og logo for de ulike selskapene som lett kan tas av og på. Det er også et godt miljøtiltak,” avslutter han.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.