Svensker involvert i elbusser for Afrika

Det svensk-kenyanske selskapet Roam, tidligere Opibus, har nettopp presentert den første batterielektriske bussen for kollektivtrafikk i Kenya. Bussen, med betegnelsen Roam Rapid, er tilpasset trafikken i storbyen Nairobi og andre storbyer i Afrika.

Det er vår svenske kollega bussmagasinet.se som melder dette. Roam Rapid er en 12.5 meters laventre-buss med kapasitet på 90 passasjerer. Bussen har også rullestolplasser og særskilte sitteplasser for eldre og bevegelseshemmede.

Kjøretøyet har en batteripakke på 384 kWh som skal gi en rekkevidde på inntil 260 km. Hurtiglading fra helt tomme til helt fulle batterier skal ta mindre enn to timer via en av bussens to CCS-kontakter.

Roam er et svensk-kenyansk teknologiselskap som utvikler elektriske kjøretøy for det afrikanske kontinent. Selskapet ble etablert i 2017 og var først i Afrika med leveranser av lokalt produserte batterielektriske motorsykler og busser. Selskapet leverer også ladeinfrastruktur.

Roam har i dag kontorer og ansatte i både Nairobi og Södermalm i Stockholm. Selskapet har opplevd sterk etterspørsel i løpet av 2022. Det afrikanske markedet har ellers opplevd liten interesse fra de stor kjøretøyprodusentene når det gjelder e-mobilitet.

I vår inngikk det svenske selskapet Hybricon et samarbeid med Roam. Hybricon skal blant annet levere tjenester og spisskompetanse og forventer at det vil skape synergieffekter og vekst for begge selskapene. Umeå-baserte Hybricon har eksklusive rettigheter for markedsføring av Winline ladeinfrastruktur i hele Norden, samt King Long busser i Sverige og Danmark.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.