Egne elbusser fra Alexander Dennis

En gang i tiden ble engelske kjøretøyprodukter markedsført i Norge under slagordet «Vær kritisk, kjøp britisk». Nå gikk vel utviklingen i en noe annen lei etterpå, men i dagens elektrifiserende verden skal man ikke kimse av produsenter som den erkebritiske bussprodusenten Alexander Dennis.

Her skal vi vel også legge til at Alexander Dennis Limited (ADL) i dag er et datterselskap av NFI Group Inc. Som er en av verdens ledende globale bussprodusenter.

ADL er en stor produsent for hovedsakelig markedene i Storbritannia, Irland og New Zealand, men også Hong Kong står på kundelisten. Elektrifisering har jo vært et brennhett tema de siste årene, og for å komme raskt på banen her, inngikk ADL et ganske intimt samarbeid med den store kinesiske produsenten BYD. Dette samarbeidet har vært så vellykket at samarbeids-foretaket BYD-Alexander Dennis er nest størst på den europeiske registreringsstatistikken (etter VDL) for første halvår i år med en markedsandel på 12,5 prosent. BYD alene (på andre markeder enn de BYD-Alexander Dennis dekker) lå på 5,6 prosent.

Et samarbeid som gir så gode resultater, kaster man naturlig nok ikke over bord, men nå har ADL kunngjort at selskapet i tillegg skal satse på egenutviklede elbusser og busser med brenselceller. Allerede mot slutten av neste år vil ADL være på banen med en mindre elbuss og en helelektrisk dobbeltdekker. Dette er produkter som åpenbart er tenkt å komplettere det programmet BYD-Alexander Dennis leverer.

ADL sier ikke så mye om de kommende produktene, annet enn at de vil ha en «fenomenal design» og at kjøretøyer for Storbritannia og Irland skal bygges i Storbritannia. Dette må bety at ADL også vil bygge i andre deler av verden, muligens i samarbeid med frittstående bussprodusenter. ADL sier nettopp i pressemeldingen at den nyte bussplattformen har en fleksibilitet som gjør at det er lett å tilpasse de kommende bussene til lokale forhold.

ADL har nylig offentliggjort en ordre på dobbeltdekkere til Hong Kong. Disse bussene skal åpenbart bygges på den nye ADL-plattformen.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.