Suksess med Busworld Russland

Med over 5050 besøkende, 84 utstillere fra 14 land fordelt på 9000 kvaderatmeter utstillingsområdet er dette en økning på hele 90 prosent i forhold til 2016. Busworld Russland var en stor suksess.

– Busworld Russland var en suksess med sine 5050 besøkende, konkluderer Didier Ramoundt som er president i Busworld.

Busworld ble etablert i 1971 og har nå mer enn 45 år erfaring med å organisere bussmesser. Busworld Kortrijk har vært en suksess siden starten og har nå måtte flytte inn i større lokaler i den belgiske hovedstaden Brussel.

Busworld Russland har blitt avholdt ved jevne mellomrom og ble i år, som i 2016, organisert sammen med Autrotrans. Årets messe tiltrakk seg 84 utstillere fra hele 14 ulike land verden over.

GAZ Group presenterete ny generasjon busser. Deres nyeste buss Vector NEXT 8.8 med økt passasjerkapasitet. Så viste de også frem Cruise som er en intercity buss som er utstyrt med automatisk sjåførassistanse ADAS. Og ny var også dere GAZelle NEXT 4.6 minibus med kapasitet på hele 22 passasjerer. GAZ Group viste også frem en helt ny elektrisk buss med kapasitet på 85 passasjerer.

KAMAZ viste frem deres nye lavgulvs trolleybuss KAMAZ 62825 som benytter In Motinon Charge IMC og kan kjøre opp til 20 kilometer før den må koble seg på strømnettet igjen. KAMAZ 6282 ble også vist frem. Bussen er batterielektrisk og lades raskt opp via ladestasjon UFC-240, speisielt designet til å lade Lithium-Ion batterier.

Minsk Automobile Plant MAZ presenterete deres MAZ 216066 leddbuss med hekkmotor. Dette er første gang fabrikken fra hviterussland viste frem en buss som ikke hadde frontmotor. Bussen har 40 seter og kan ta med hele 165 passasjerer. Bussen er utstyrt med Mercedes-Benz OM 926 LA diesel motor og Allison automatgirkasse.

Volgabus hadde deres unike buss, CityRythm-12E utstilt . Bussen kan kjøre opp til 300 kilometer på en opplading og det tar knappe fem timer å lade den helt opp. Dette takket være den nyeste batteriteknologien fabrikken får tak i. Bussen ser ut som en litt stor personbil, men har universell utforming og lavgulv.

MAN viste frem deres Lion’s Coach for det russiske markedet. De hadde også med seg Neoplan Tourliner L på 13.9 meter.

Også flere kinesiske produsenter var representert. En kan nevne King Long, Yutong, Higer, Ankai og Zhong Tong.

Messens kanskje mest spesielle buss var nok bybussen med tilhenger. Og det er ikke en tilhenger for passasjerer, men en tilhenger med ekstra batterier for lengre rekkevidde. Bussen kan koble av hengeren å lade den opp seperat.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.