Modulbasert byggeteknikk hos BYD

Med en ordre inngang på over 600 elektriske bybusser, så får BYD over 20 prosent markedsandel i Europa og hele 50 prosent markedsandel i Storbrittania i samarbeid med ADL. Nå ruster de seg til enda flere leveranser og endrer til modulbasert byggeteknikk ved deres fabrikk i Ungarn.

– Det nordiske markedet er veldig viktig for BYD. I Norden er salges av elektriske busser nå i en eksplosiv fremarsj, sier Xian Ou Leow, hos BYD Europe.

– BYD har mottatt ordre på over 100 elektriske bybusser i Skandinavia bare til nå i 2018. Ikke bare på 12 meter bybusser, men også leddbusser, samt vår midibuss. Skandinavia har dermed blitt det raskest voksende markedet for BYD. Og er en bemerkelsesverdig suksesshistorie spesielt gitt både de tøffe klimaforholdene og de sterke konkurrentene, sier hun.

Nå ruster BYD seg for leveransene i 2019 og har kommet frem til en ny byggeteknikk som både vil gi mer fleksible løsninger og mer solide busser til å takle de tøffe forholdene som finnes i de nordiske markedene.

BYD leverte deres første buss i Europe tilbake i 2013. Den ble levert til Schiermonnikoog i Nederland. Så ble det kort tid etter levert en stor andel busser til bruk på Amsterdam Airport Schiphol. Eskilstuna i Sverige var først ute til å ta i bruk deres busser her i Norden. Det var desember 2015. Så kom flere leveranser i samarbeid med ADL i Storbrittania hvor også dobbeldekkere ble levert til hovedstaden London. Og Norge fikk sine to første leddbusser i desember 2017, som kjører i et prosjekt i regi Ruter AS.

Disse to leddbussene var de første som ble bygget etter modulteknikken som nå skal brukes i alle nye leveranser i Europa.

Kort forklart, så blir chassiset bygget i stål og så blir vegger og tak bygget i aluminium for å få bussen lettere. En vil også med denne byggeteknikken få mulighet til å velge flere lengder, dørplasseringer og innvendig utforming.

På årets IAA messe for nyttekjørtøy i Hannover i September viste BYD frem to av deres busser som nå blir levert til europeiske kunder.

– Via den helt nye modulbaserte byggeteknikken på vår 12 meter bybuss er strukturen optimalisert og produksjonstiden redusert vesentlig, sa Isbrand Ho under pressekonferansen på IAA.

– I tillegg ved at vi har lagt om byggetenikken, så går også vedlikehold og servicetiden ned, sa han og la til at det skal bli benytte mer og mer komponenter fra europeiske leverandører, og at da vil kvaliteten øke i samme takt.

Lettere busser 

En annen fordel som det ble vist til er at bussene vil bli lettere og få lenger rekkevidde uten å måtte velge større batterier. En undersøkelse utført av BYD viser at den totale vekten går ned med rundt fire prosent. Og sammen med ny byggeteknikk, mer solide materalvalg vil bussens styre økes med hele 80 prosent, som igjen vil gi en tryggere og mer stabil buss.

Den nye byggeteknikken vil også komme til å gjelde alle modellene til BYD, fra deres korte midibuss til 18 meter leddbuss.

Og når en først er inne på deres 18 meter leddbuss, så vil det bli levert 42 av disse til Oslo i 2019. Disse vil også bli levert med pantograf på taket for lading underveis i løpet av dagen. Bussene er alle utstyrt med BYD Iron-Posphate batterier. Disse har allerede noe av den beste kapsiteten innen energilagring i tillegg til at de er trygge i bruk. Batteriene har vært gjennom en grundig test, som både har inneholdt brann, penetrering og kortslutting.

De kan også leveres med ulike ladesystemer. Både på depot og ute langs ruten via både AC- og DC lading. De vil derfor kunne klare de aller fleste krav fra kunden til opplading. Og alle bussene er utstyrt med Smart Monitoring & Diagnosing System SMDS som tillater kunden til å holde kontroll over hele bussens system fra kontoret. Dette er med å reduserer behovet for å hente inn bussene for service og kontroll. Denne dataen blir også brukt av BYD til å forbedre og viderutvikle nye løsninger.

Også bussens elektronik som ikke går på selve drivlinjen har innebygget selv-diagnose som gir beskjed til kontoret om noe ikke er som det skal være. Eller om bussen kan fortsette ruten og få en gjennomgang når den er tilbake etter endt skift.

Også innveldig er bussene blitt oppgradert. Førerplassen er mer moderne og alt av bekledning innvendig er utformet for redusere innvendig støy. Innvendig tak er av kompositt materiale som er lett og demper støy godt. Alt av belysning innvendig er av LED typen for å redusere bruk av energi, samt lenger holbarhet. Det finnes også USB ladere stategisk plassert gjennom bussene.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.