Største elbussordren til VDL går til Oslo

102 batterielektriske VDL Citea skal leveres til Norgesbuss i 2022. Dette er den største enkeltordren på elektriske VDL busser.

83 stykker 18 meter batterielektriske VDL Citea SLFA-180 electric og 19 batterielektriske VDL Citea SLF-120 electric skal leveres til Norgesbuss i 2022.

“Vi er opptatt av å bruke vår kunnskap og erfaring som en europeisk frontløper i elektrisk publikum transport for å bidra til Oslos ambisiøse klimamål, sier Frank Reichel, administrerende direktør da han i dag fikk bekreftet VDL sin største ordre på elektriske busser.

Og det er ikke første gang VDL leverer batterielektriske busser til Oslo og Norge. I dag er det rundt 40 batterielektriske busser i drift i Oslo. Og det er 8 batterielektriske leddbusser i drift på Oslo Lufthavn Gardermoen.

Leddbussene som nå skal leveres Norgesbuss vil få takmonterte pantografer og de 19 solobussene vil lades med CCS type 2 ladeplugg ved depot.

De elektriske bussene skal kjøre sør for Oslo, i distriktene Søndre Nordstrand, Nordstrand og deler av Nordre Follo. Noen kjøretøy vil være i bruk 24/7.

“Norgesbuss er en av de ledende bussoperatørene i Norge, og vi jobber kontinuerlig med å gjøre offentlig transport mer attraktiv for passasjerer, sier Atle Rønning, administrerende direktør i Norgesbuss AS.

“Vi tilbyr solide, fremtidssikre løsninger. Med den kontinuerlige overgangen til mer null utslippsoperasjoner, er vi glade for å ha inngått et samarbeid med VDL for dette anbudet. Med deres erfaringer i store elbus-operasjoner og vår kombinerte erfaring, ser vi frem til å levere miljøvennlig transport til enda flere passasjerer i Oslo”, sier Rønning.

Lang erfaring med elbuss

Levering av 102 elektriske Citeas til Norgesbuss, som opererer for Ruter AS, er den største ordren til VDL Bus & Coach til dags dato. Dette er 2 busser mer enn det var levert til anbudet Amstelland Meerlanden, hvor 100 elektriske artikulerte Citeas har vært i drift på og rundt Schiphol lufthavn i Nederland siden april 2018.

VDL har vært aktiv innen elektrisk transport i over 25 år med ulike løsninger fra hybrid til fullelektriske busser. Siden introduksjonen av første Citea SLF-120 Electric i Genève under UITP Mobility & City Transport utstillingen i 2013, VDL Bus & Coach har fokusert sterkt på elektrisk mobilitet. Med nå nesten 800 busser fordelt over 10 land og mer enn 150 000 kilometer i mange europeiske byer og regioner hver dag er den magisk grense på 100 millioner elektriske kilometer er i sikte.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.