Størst på nullutslippsbusser i Europa

Solaris er på førsteplass med nullutslippsbusser i Europa og på en sterk tredjeplass på bybusser.

Hele 82 prosent av den totale produksjonen av busser hos Solaris er busser med alternativ drivlinje. Kun 18 prosent er med dieselmotor.

Og dette gir Solaris en solid pallplassering når det gjelder bybusser i Europa. Den polske bussprodusenten er på en første plass på leveranse av nullutslippsbusser og på en solid tredjeplass totalt, inkludert dieselbusser.

Bare i Norge har Solaris hele 49,1 prosent markedsandel på klasse 1 nullutslippsbusser med deres store leveranse av 183 batterielektriske bybusser til Oslo indre by.

Totalt sett så går det ganske bra med Solaris. Med hele 535 hydrogenbusser i kommende bestilling. Dette er også med på å gjøre Solaris størst på leveranse av hydrogenbusser i Europa.

Økonomien er også på vei oppover. Med en økning på 18 prosent i inntekt fra 2022 til 2023 og fremdeles økende. Solaris står sterkere og ser at de er ferdig med den krevende pandemi tiden.

Spanske CAF som eier Solaris har fremdeles skinnegående togsett som hoveddel av konsernet. Hele 76 prosent er skinnetrelatert, men Solaris tar en god bit av kaken med 24 prosent og den øker gradvis.

Solaris ser også på markeder utenfor Europa. I dag er Solaris inne i ulike markeder i flere deler av verden. Men nå lukter de også på det nord amerikanske markedet. Med både batterielektriske-, hydrogen- og trolleybusser. Både i USA og også Canada. Trollybuss er allerede i drift i Vancouver i Canada.

Solaris lanserte nylig deres oppgraderte Urbino 12 electric med ny batteripakker og 600 kw/h som kan gi en rekkevidde på opp mot 600 kilometer. På leddbussen kan en øke med ytterligere batteripakke for tilsvarende rekkevidde. Kapasiteten på 12 meter versjonen er opp til 100 passasjerer.

Solaris jobber også med en ny elektrisk plattform og ser også inn mot intercity markedet. Ordre er allerede signert på 15 meter intercity til Stockholm i Sverige.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.