Credobus Electronell – ny elbuss fra Ungarn

De færreste har hørt om den ungarske bussbyggeren Credobus. Selskapet kommer kanskje til å bli bedre kjent nå når man snart lanserer sin første batterielektriske buss under betegnelsen Credobus Electronell.

Selskapet hevder i en pressemelding at Electronell vil være mellom 1,5 og tre tonn lettere enn sammenlignbare elbusser. Dette, sammen med effektiv elmotor og elektronikk, gjør at man klarer seg med 25 prosent mindre batterikapasitet, som selvsagt også er med på å holde vekten nede. Årsaken til den lave egenvekten skal være at bussen har en veldig lett ramme, I tillegg bidrar også 19,5-tommers jul til lavere vekt, samt at hjulhusene stjeler mindre plass innvendig.

Bussen har batterier fra BorgWarner og fremdriftsmotor fra Voith. Batterikapasiteten skal være opptil 294 kWh. Det er absolutt ikke imponerende i dag, men her kommer altså lav vekt inn i bildet. To av tre batterier plasseres under gulvet og gir lavt tyngdepunkt.

I første omgang kommer Electronell i en 12-metersversjon med tre dører. Selskapet planlegger også en 18-meters leddbuss under samme konseptet.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.