Statministeren i India fronter El-busser

I nærver av Statsministeren i India ble den aller første ombygde dieselbuss til elektrisk drivlinje tatt i bruk av medlemmer av parlamentet. Kostnadden ved å bygge om en eksisterende dieselbuss til elektrisk fremdrift, er en fjerdedel av hva en elektrisk buss koster.

I en tid hvor lokal forurensing i byene er et hett tema, så lanseres den aller første fullelektriske bussen som er basert på en allerede eksisterende dieselbuss i India. Dette skjedde med selveste Statsminister Narendra Modi tilstede. Han mener dette er en god løsning for å forbedre luftkvaliteten.

– Luftforurensing er blitt et daglig problem hos mange av oss. Vi må finne løsninger på dette store problemet, sier Statsminister Narendra Modi til pressen.

– Rimelige og grønne elektriske busser er et stort steg i riktig rettning for å få ned forurensingen, sier han videre.

Konverterte busser er en del av et pilotprosjekt hos Central Institute of Road Transport (CIRT) i India. Prototypen har blitt produsert av KPIT i samarbeid med CIRT og teknologien er utviklet og produsert i India. Hele ti busser til skal konverteres til elektrisk fremdrift i løpet av 2016. Og grunnen er enkel.

I følge CIRT så koster det kun en fjerdedel av den totale kostnadden å konvertere en allerede fungerende dieselbuss til elektrisk fremdrift, fremfor å bygge en helt ny El-buss.

Bildet er illustrasjon og ikke av den aktuelle bussen!

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.