Sparer drivstoff ved hjelp av solen

Münchens trafikkselskap, Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG), og Sono Motors har lansert en buss med 20 solcellemoduler på taket. Hensikten er å spare drivstoff.

Solcellene dekker til sammen 12 kvadratmeter på taket til bussen. Panelene skal kunne levere mer enn 2.000 Watt, som skal medvirke til en besparelse på 2.500 liter diesel i året. Det innebærer en reduksjon i CO2-utslippene på 6,5 tonn på årsbasis.

Solcellene skal benyttes til lading av bussens batterier, men også til drift av forskjellige tilleggssystemer som oppvarming, klimaanlegg og servostyringen. Dette er altså ikke en elektrisk buss, men en form for hybrid hvor hensikten er å spare drivstoff og utslipp.

En første testbuss vil gå i München dette året. Den er egentlig utformet som en tilhenger som skal gå bak en annen buss. Den har plass til passasjerer, og hovedhensikten er å teste potensialet og effektiviteten i teknologien i daglig bruk.

Sono Motors er et tysk oppstartselskap som spesialiserer seg på å levere bærekraftig mobilitet, spesielt ved hjelp av solenergi. Selskapet har allerede utviklet sin første elektriske bil utstyrt med tilpassede solcellepaneler på karosseriet. Denne elbilen kan nå forhåndsbestilles I Tyskland.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.