Solaris størst i Europa på elektriske busser

Med en markedsandel på 18 prosent, så er Solaris størst på elektriske busser i Europa. I år skal den polske fabrikken levere over 150 elektriske busser i tillegg til mange hybridbusser i ulike lengder.

Solaris satser på alternativ fremdrift for deres busser, men allerede nå er den polske bussleverandøren størst i Europa på elektriske busser.

I dag avholder de deres årlige pressemøte i byen Krakow. En by med over 400 Solarisbusser på ulike drivlinjer fra Euro 5 til elektrisk fremdrift.

Solaris viser også frem en helt ny hurtiglader som har fått navnet Ride & Charge. Systemet er unikt, hvor pantografen heiser seg opp før en ankommer holdeplass og kan starte lading i samme sekund som bussen stopper. Systemet krever dermed ingen tid på å heise opp eller ned etter at bussen har stoppet. Systemet produseres av EC Engineering i Krakow.

De leverer komplette systemer med alt fra over-natten lading til hurtiglader via pantograf.

Solaris viste også frem ny type batterier som kalles NMC, som har bedre kapasitet og bedre holdbarhet. Lenger levetid er viktig for kunder og de gjør alt for å finne løsninger som holder høy kvalitet over flere år. Det er stor forskjell på batterikvaliteten og rekkevidde i forhold til bare få år siden.

I dag garanterer Solaris at deres batteripakke under de tøffeste forholdene på 150 kilometer på deres 12 meter Urbino. Men med ny batteriteknologi, vil Solaris garantere over 200 kilometer på samme batteristørrelse under samme tøffe forhold. Det inkluderer bruk av klimaanlegg og oppvarming gjennom hele levetiden.

Til oppvarming jobbes det med varmepumpe med Co2. Denne utviklingen har gått raskt fremover og nå testes dette i busser. For ytterligere oppvarming kan de levere flytende propan gass LPG varmer som gir Co2 nøytral oppvarming. Dette er en mer miljøvennlig løsning enn dagens dieselvarmer. Systemet krever mindre tanker enn komprimert biogass og det finnes fyllestasjoner over hele Europa.

Flåtestyring og monitorering av bussen med fjernstyrt diagnose er ganske nytt. Solaris har kjørt store tester på dette og systemet har vært til stor hjelp for kunder. Nå rulles dette ut om kort tid. Systemet kan utføre oppgradering eller feilsøking på bussen uten å måtte ha den inn på verksted.

Nyhet er også deres 24 meter trolleybuss med drivlinje på to aksler og sving på de to ledene. De lanserer også en ny lettvekts 12 meter Urbino med reduksjon av drivstofforbruk med lettere hjul, aksler og konstruksjon. Egenvekt er rundt 9 tonn med kapasitet på rundt 80-85 passasjerer. Motor er Cummins.

Ny hydrogenbuss med en rekkevidde på over 350 kilometer. Fylletid er 10 minutter som gir den uendelig rekkevidde. Brenselcelle på 60kw. Bussen vil komme på markedet i mars 2019. Det er canadiske Ballard som leverer brenselceller til disse.

– Vi skal kjøre i gang en forproduksjon av hydrogenbusser på rundt fem stykker før vi setter i gang serieproduksjon med levering til flere kunder i Europa, sier styreleder hos Solaris Bus & Coach Zbigniew Palenica.

Han bekrefter at Solaris går langt i å tilpasse busser, elektriske som dieselbusser etter kundens ønsker.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.