Solaris med nytt konsept: Trolleybuss med brenselcelle

Trolleybuss er fremdeles populært, spesielt hos land i Øst-Europa. Nå skal Solaris levere deres helt nye konsept til kunde i Riga. 10 trolleybusser med brenselcelle for lenger kjørelengde, helt uten strømkabler.

Her i Norge var det flere byer som hadde trolleybusser på midten av 1900 tallet, men i dag er det kun i Bergen at en kan ta en tur i disse miljøvennlige bussene. Selv om flere byer har tenkt tanken på å igjen sette trolleybusser inn i rutetrafikk, så stopper det gjerne når diskusjonen om ledninger i bygatene kommer opp. Nå har Solaris løst dette problemet. De har tatt frem en trolleybuss med brenselcelle, for å kunne kjøre ledningefritt gjennom byens gater. Den kobler seg på igjen på utsiden av bykjernen.

Motargumentene til trolleybuss blir vesentlig redusert når en ikke lenger trenger å diskutere ledninger som henger over gatene i byens handlestrøk. Ved å benytte brenselcelle teknologien kan en kjøre bussene helt lydløst og kun på innebygde batterier gjennom bygatene. Bussen kobler seg så automatisk på når en kommer ut av bykjernen til der hvor ledningene kan hengeuforstyrret.

Dette gir trolleybussene et helt nytt liv og en «comeback» på markedet. Dette har byen Riga i Latvia nå tatt til seg. De har bestilt 10 18 meter lange lavgulvs trolleybusser med hydrogen brenselcelle teknologi ombord. Brenselcellen vil forsyne bussen med strøm til de innebygde batteriene og gir en mulighet for å kjøre hele 100 kilometer uten tilkobling på nett.

 – Jeg er veldig stolt av at vi skal produsere de første hydrogendrevne trolleybusser i Europa i samarbeid med Rigas busselskap, en av våre mest trofaste kunder. Vi har hatt tillit fra selskapets ledelse helt siden 2003. En kilde til enda større glede er det faktum at Rigas busselskap besluttet å investere i fremtiden sammen med oss. Det har blitt reflektert gjennom kjøpet av vår unike buss med hydrogenbrenselceller, teknologien som jeg tror kan være nøkkelen til nullutslipps offentlig transport utvikling, sier Dr. Andreas Strecker, administrerende direktør i Solaris.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.