Solaris med nytt konsept: Trolleybuss med brenselcelle
Trolleybuss er fremdeles populært, spesielt hos land i Øst-Europa. Nå skal Solaris levere deres helt nye konsept til kunde i Riga. 10 trolleybusser med brenselcelle for lenger kjørelengde, helt uten strømkabler.
Her i Norge var det flere byer som hadde trolleybusser på midten av 1900 tallet, men i dag er det kun i Bergen at en kan ta en tur i disse miljøvennlige bussene. Selv om flere byer har tenkt tanken på å igjen sette trolleybusser inn i rutetrafikk, så stopper det gjerne når diskusjonen om ledninger i bygatene kommer opp. Nå har Solaris løst dette problemet. De har tatt frem en trolleybuss med brenselcelle, for å kunne kjøre ledningefritt gjennom byens gater. Den kobler seg på igjen på utsiden av bykjernen.
Motargumentene til trolleybuss blir vesentlig redusert når en ikke lenger trenger å diskutere ledninger som henger over gatene i byens handlestrøk. Ved å benytte brenselcelle teknologien kan en kjøre bussene helt lydløst og kun på innebygde batterier gjennom bygatene. Bussen kobler seg så automatisk på når en kommer ut av bykjernen til der hvor ledningene kan hengeuforstyrret.
Dette gir trolleybussene et helt nytt liv og en «comeback» på markedet. Dette har byen Riga i Latvia nå tatt til seg. De har bestilt 10 18 meter lange lavgulvs trolleybusser med hydrogen brenselcelle teknologi ombord. Brenselcellen vil forsyne bussen med strøm til de innebygde batteriene og gir en mulighet for å kjøre hele 100 kilometer uten tilkobling på nett.