Solaris med ny eier i ryggen

Forleden ble det klart at spanske CAF gruppen går inn på eiersiden i Solaris Bus & Coach.

– Vi får en sterk investor og en partner som ser respektfullt ut over våre tjue års erfaring og prestasjoner, og har som gir muligheter til å tillate videreutvikling av Solaris, sier Administrerende direktør Sverre Skaar hos Solaris Norge AS.

Han er godt fornøyd med å få CAF med på eiersiden i den polske bussprodusenten. CAF er en stor spansk konsern og produsent av trikker, samt togsett. CAF har nettopp fått kontrakt på å levere de nye trikken til Oslo.

– Vi ser frem til Investeringer i produksjonsanleggene, nye maskiner, i ny teknologi og produkter som er uunnværlig for å møte de voksende markedskravene, sier han videre.

Antall bestillinger for 2018 rekordhøyt. Salgsplaner for 2019 og 2020 ser også veldig lovende ut. Og dette vil den nye eieren ta del i. CAF har også uttalt at de ønsker å styrke Solaris på e-mobility, elektriske kjøretøy.

– CAF som investor gir oss selvsikkerhet om økt styrking i Norge og Skandinavia, og ellers alle våre øvrige land der vi er representert. I sin tur får CAF-gruppen, takket være sitt oppkjøp, muligheten til å bruke synergieffekten og øke sin evner og erfaringer innen omfattende transportløsninger på gummihjul, sier Skaar og legger til at de som produsent og importør må utvikle og tilpasse seg i takt med markedet, herunder også endringer i mor-selskapet, Solaris Bus & Coach.

– Jeg ser frem til å være en del av «CAF-gruppen», jeg er stolt av det Solaris har oppnådd i tiden som rent familieselskap og jeg er sikker på at alle vil finne sin plass og fortsatt være stolte over vårt selskap og prestasjonene vi gjør i Norge, avslutter han.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.