Solaris leddbuss med hydrogen på tanken

Kampen om fossilfrie busser er godt i gang. Målet er å få utslippsfri kollektivtrafikk, og Europa jobber i høygir med å bytte ut gamle dieselbusser. Elbusser har gjort sitt inntog på bussmarkedet, men vi stopper ikke der. Nå lanserer Solaris den første leddbussen i Europa som er drevet av Hydrogen.

Solaris inviterte den internasjonale pressen til Krakow den 14. september for å lansere deres helt nye Solaris Urbino 18 Hydrogen. Den nye leddbussen fra Solaris kan romme mer enn 50 sittende passasjerer, og har en rekkevidde på hele 350 km på en tank. Verdens første leddbuss drevet av hydrogen har et stilfullt design, og kommer til å frakte mange fornøyde passasjerer i tiden fremover.

Reduserer utslippet

Vi lever i en verden som har et klima i stor endring. Mer enn halvparten av den Europeiske befolkningen lever i tettbebygde strøk. Dette betyr at et stort antall mennesker puster inn forurenset luft hver eneste dag. Byer produserer rundt 75% av verdens CO2 utslipp. Kollektivtrafikk står for 25% av all utslippet. Solaris ønsker å minke dette tallet, og satser stor på produksjon av elektriske busser. I dag har Solaris produsert over 2000 nullutslippsbusser, fordelt på 7 ulike driftsmetoder, fra trolleybuss til elektrisk buss til hydrogenbuss.

– For å få en renere og mer miljøvennlig fremtid, må vi endre våre holdninger og vaner, sier Javier Calleja, som er daglig leder av Solaris Bus & Coach. Jeg er veldig stolt av vårt nye produkt, og jeg er glad for å være med på å utvikle morgendagens miljøvennlige kollektivtransport.

Ledende innen e-mobilitet

Solaris bygde sin første trolleybuss helt tilbake i 2001. Siden den gang har den polske bussbyggeren utviklet flere varianter av nullutslippsbusser. Elektrifiseringen av Solarisbussene begynte som hybridløsninger, før bussene fikk nytt design og ble helelektriske. Nå har også alternativet for den elektriske drivlinjen kommet med den nye hydrogenbussen. I 2021 var 41% av bussproduksjonen til Solaris helt utslippsfri. Nå jobber fabrikken med å produsere 100% av utslippsfrie busser.

– Vi ser at Europa vil ha utslippsfrie busser, og vi utvikler nå fabrikken og teamet vårt til å kun bygge busser driftet av elektrisitet og hydrogen i tiden fremover, sier Javier Calleja.

Kun 230 hydrogenstasjoner i Europa

Det er flere fordeler og ulemper med å drifte en hydrogenbuss. En av de store fordelene er at det ikke trengs større infrastrukturelle inngrep i form av ladestasjoner og lignende på hverken bussdepot eller bussholdeplass. En annen fordel, er den gode rekkevidden bussen gir. Den helt nye Solaris Urbino 18 hydrogen kan drifte rundt 350 km på en lading. Tanking av bussen er også effektivt, og tar bare litt lengre tid å tanke enn en vanlig dieselbuss. Utfordringen med hydrogenbussene, er helt klart tilgangen til hydrogen. Pr dags dato er det kun 230 hydrogenstasjoner for påfylling i Europa. Dette skaper utfordringer, og gjør at hydrogrenbusser ikke kan driftes hvor som helst. Derimot bygges det nye stasjoner hele tiden, noe som vil ghlre hydrogenbusser ennå mer attraktivt på sikt.

Ikke til Norge med det første

Ikke bare pressen var på plass under lanseringen av den nye Solaris Urbino 18 Hydrogen. Også selgere og utvalgte kunder var på plass. Fra Norge var Administrerende Direktør Sverre Skaar fra Solaris på plass med kunder fra flere store norske selskaper. Sverre sier at bussen ser fantastisk ut, og at han er glad for å har den i sin produktkatalog. Selv om ingen hydrogenbusser er på vei til Norge med det første, ser Sverre fram i mot at de 183 elektriske leddbussene kommer til Oslo neste år.

– Det tar nok noen år før vi ser hydrogenbusser på norske veier. Når infrastrukturen ligger til rette for det, håper jeg vi får busser drevet av hydrogen også her hjemme, sier Sverre Skaar fra Solaris Norge.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.