Solaris-leddbuss med drift på to aksler

Etter en krevende vinter hvor leddbusser nærmest er blitt stående fast i «hytt og pine» på de verste dagene, lanserer nå polske Solaris en nyhet som nok vil kunne løse vinterproblemet, nemlig en 18-meters elektrisk leddbuss med drift på to aksler.

Bussen er første gang vist på den tyske elbussmessen Elekbu i Berlin denne uken. Det er altså snakk om Solaris Urbino 18 electric som nå kan leveres med drift på to aksler. Det skjer ved at bussen to bakre aksler hver har to integrerte elmotorer. Hver av elmotorene har en effekt på 125 kW, altså hele 500 kW til sammen. Videre har bussen høyenergibatterier med en samlet kapasitet på 550 kWh. Ladingen kan skje enten med pantograf eller ordinær CCS-kontakt.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.