Solaris lanserer elektrisk midibuss

Den polske bussprodusenten Solaris har i dag, 30 september, lansert sin nyeste batterielektriske buss, Urbino 9 LE electric.

Som betegnelsen sladrer om, er dette en 9-meter lang laventrebuss. Sammen med Urbino 15 LE electric utgjør den en utvidelse av det standardiserte programmet av 4. generasjon Urbino. Også 9-meteren kan leveres i både klasse I og klasse II. Den egner seg derfor både tilbykjøring og intercity-trafikk. Kjøretøyet er velegnet for trange bykjerner, men også i krevende topografi med trange fjellveier.

Urbino 9 LE electric er utstyrt med en midtmontert elektrisk motor med effekt på 220 kW (tilsvarende 299 hk). Motoren har væskekjøling. Energien lagres i Solaris High Energy batterier som klarer å lagre mer energi enn konvensjonelle batterier. Dette er batterier som hovedsak lades over natten. Maksimal batterikapasitet er 350 kWh. Alternativ kan kundene velge Solaris High Power batterier som er velegnet for hurtiglading.

Lademuligheter

Batteriene kan lades enten ved hjelp av kontakt eller pantograf. I tillegg til konvensjonell pantograf kan det leveres en pantograf som er beregnet for hurtiglading. Det er også tatt frem en helt ny pantograf som gjør det mulig å lade fra større høyde. Denne er beregnet for brukere som har elektriske busser av forskjellig høyde. Men Solaris er svært fleksibel når det gjelder å levere lademuligheter som skal passe for eksiterende infrastruktur eller planlagt fremtidig infrastruktur.

Til tross for kompakte dimensjoner er maksimalt antall sitteplasser 27, og det leveres forskjellige løsninger når det gjelder ståplasser. Det er også muligheter for rullestolplasser, samt seter med ISOFIX for å gi sikker transport av små barn i barneseter.

Komfort

Den nye Urbino 9 LE electric har fått økt komfort sammenlignet med forgjengeren, Urbino 8,9. Blant annet er det blitt større avstand mellom setene for å tilfredsstille Bus Nordic standard. Dessuten er det blitt bedre takhøyde bak i bussen. Kjøretøyet kan leveres med alle typer klimaanlegg fra Solaris, inklusive klimaanlegg med varmepumpe. Det øker energieffektiviteten og dermed også rekkevidden, som Solaris for øvrig ikke sier noe om i sitt pressemateriale.

Sikkerhet

Det er lagt stor vekt på innovative systemer for å øke sikkerheten for både passasjerer og sjåfør. Blant annet har bussen en rekke sjåførassistent-systemer. Bussen kan også leveres med MirrorEye som innebærer at de konvensjonelle speilene er erstattet med kamerasystemer som gir sjåføren optimal sikt rundt hele bussen. Bussen kan også integreres i Solaris flåteadministrasjons-system, eSConnect.

Allerede før lanseringen har Solaris kontrakt på levering av et antall Urbino 9 LE electric, hovedsakelig til polske byer, men også Bolzano i Italia. Solaris har lang erfaring når det gjelder busser uten lokale utslipp. Selskapet har levert nesten 3000 slike kjøretøy til kunder i en rekke land. Lansering av forgjengeren til Urbino 9 LE electric, Urbino 8,9 LE electric, skjedde for ti år siden.

Alle modellene i samme design

«Vi er svært glade og stolte over at vi nok en gang lanserer en ny elektrisk buss. På det norske markedet har vi hatt et stabilt salg av forgjengeren, nemlig 8,9LE både i dieselutgave samt elektrisk. Denne nye modellen er litt lengre noe som gjør at kapasiteten øker, samtidig som vi nå har alle våre modeller i samme design. Og sist men ikke minst, laventre-utførelse både som klasse I og II, håper jeg treffer vårt marked særdeles godt», sier Administrerende Direktør hos Solaris Norge AS, Sverre Skaar.

Komplettert: Med Urbino 9 LE electric er Solaris-programmet med elektriske busser blitt ytterligere komplettert.
Speilløs: Legg merke til at bussen ikke har konvensjonelle speil, men kamerasystemer som sikrer sjåføren full sikt rundt bussen.
Kompakt: Solaris Urbino 9 LE electric egner seg godt på trange steder.
Interiør: Glimt fra interiøret bakover i bussen.
Rullestol: Urbino 9 LE electric Har muligheter for både rullestolplass og barneseter med ISOFIX.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.