MB-turbuss for Nord-Amerika

Mercedes-Benz Tourrider er navnet på den nye turbussen Daimler Buses lanserer for det nordamerikanske marked.

Daimler har en sterk stilling på det nordamerikanske markedet gjennom datterselskapet Freightliner som er markedsleder for tunge lastebiler. Når det gjelder Mercedes-Benz Tourrider er det imidlertid snakk om et vaskekte Mercedes-Benz produkt for bruk på vestsiden av Atlanterhavet.

Mercedes-Benz Tourrider kommer i to utstyrsvarianter, Business og Premium, hvorav sistnevnte er den mest luksuriøse. Begge er treakslede og har en totallengde på 13,92 meter. Motoren er Mercedes-Benz OM 471 på 12,8 liter med effekt på 450 hk og et største dreiemoment på 2300 Nm. I drivlinjen finner vi ellers automatgirkassen Allison WTB 500R med konverter.

Forskjeller

Utvendig skiller de to variantene seg fra hverandre i hovedsak i fronten. Business har lavt monterte speil og ordinære hovedlykter, mens Premium har høyt monterte speil og full LED-belysning.

Innvendig er forskjellene større. Komforten er suveren i begge varianter, men Premium har mer luksuriøst utstyr når det gjelder seter og førerplass. Dessuten kan Premium om ønskelig leveres med Top Sky Panorama glasstak. Premium har dessuten mer innvendig plass, ettersom takhøyden er 6 cm høyere. Begge varianter kan leveres i en rekke forskjellige farger og fargekombinasjoner både utvendig og innvendig. Sikkerhetsnivået er høyt med blant annet 360 graders kameraovervåkning og Active Brake Assist 5 (ABA 5) som også oppdager fotgjengere. Ellers er alt av dagens sjåførassistent-systemer på plass.

Interiøret i Mercedes-Benz Tourrider Business.
Interiøret i Mercedes-Benz Tourrider Premium.
Førerplassen i Mercedes-Benz Tourrider Business.
Førerplassen i Mercedes-Benz Tourrider Premium.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.