Solaris bygger bussene for nordiske forhold

Hvordan fungerer en moderne batteribuss i kalde nordiske vinterforhold? Solaris har i dag en rekke busser i daglig trafikk i Norge, Sverige, Finland og Sveits. Busser som kjører i de tøffeste forholdene en kan finne.

Selv om vinterens kulde er bitende og det snør kraftig, så fungerer batteribussene fra Solaris. En kan dermed sette seg tilrette i passasjersetet og nyte den spektakulære utsikten ut av rutene på en Solaris Urbino 12 Electric. Den er i følge leverandøren bygget spesielt for disse tøffe forholdene.

Bare 100 kilometer fra Polarsirkelen ligger byen Luleå i Sverige. Her går temperaturen sjeldent over 0 grader celsius i vintermånedene. Men bussene går og de holder en god innetemperatur. Dette takket være Skadinaviske vinterpakken som leverandøren tilbyr sine kunder. Denne pakken inkludere en rekke løsninger som sikrer en god vineterdrift og at bussene holder riktig innetemperatur.

Det triller i dag over 1000 ulike Solarisbusser med alt fra Diesel, Biogass til elektrisk fremdrift. Disse bussene har dobbel lag med isolasjon i vegg og tak, samt doble glass i alle sideruter. De har i tillegg gulvvarme gjennom bussen. Sjåførens siderute har varmetråder, og speilene er elektrisk oppvarmet. Og da det blir tidlig mørkt her oppe i Nord, så har bussene belysning som kommer på når dørene åpnes.

Hjulbuene og skjermene er tilpasset bruk av kjettinger på både for- og bakaksel. Og for at ikke snøen skal dekke hjulbuer, så finnes det børster som går rundt hjulbuen for å feie bort snø når bussen er i bevegelse. I deler av Norge, Sverige og Finnland kan temperaturen falle ned mot minus 40 grader celsius. Dette gir andre utfordringer for bussene. Ved depot er bussene tilkoblet strøm. Både for å lade bussens batterier, men også for å holde temeperaturen innvendig i bussen. Ved gitt klokkeslett blir bussene oppvarmet. Dette gjør at en har mindre behov for å bruke av bussens rekkevidde for oppvarming. Og det gjør også at temperaturen er noenlunne lik gjennom hele bussen og gjennom hele dagen.

Og siden det er mange tøffe vinterdager her i Norden, har Solaris valgt å ha varme på ladepunkter for pantografen og oppvarmet parkeringsfelt under ladestasjon. Dette for å sikre riktig plassering og at det ikke blir problemer ved selve oppladingen av bussens batterier, selv under de tøffeste forholdene.

I tillegg til at Solaris har en rekke batteribusser i drift her oppe i Nord, så har de også levert flere til de sveitsiske alpene. I dag kjører Solaris Urbino 12 Electric på en av verdens tøffeste alpeoverganger. Her på 2675 meter høyde kan en oppleve spektakulær utsikt ut fra siderutene i bussen. Bussene frakter skiglade turister opp til skibakkene i Schwaz eller Kufstein. Det var også i disse områdene som den siste James Bond filmen Spectre ble spilt inn.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.