Solaris med 10.5 meter bybuss

Den Østerriske Postbus har fått deres første Solaris Urbino 10.5. Også Polske PUK Komorniki Sp.z.o.o. har bestilt nykommeren i midisegmentet.

Solaris utvider bussprogrammet hele tiden. Siste skudd på stammen er deres Urbino 10.5. Den litt over ti meter lange bybussen er bassert på suksessen Urbino 12. Forskjellen er mellom akslene. Urbino 12 har 5900 milimeter akselavstand, mens nye Urbino 10.5 klare seg med bare 4450 milimeter, som betyr betydelig redusert svingradius.

Motoren som er i bussen til Postbus er DAF/Paccar MX11 på hele 240 kilowatt. Mens bussen til den polske kunden er Cummins ISB6.7 250B motor på 185 kilowatt. Begge tilfredstiller de strenge Euro VI kravene til utslipp.

Bussen til Østerrike har dørløsning 1+2+0 med 26 seter. De to bussene til Polsk kunde har 2+2+0 dørløsning og seter til 23.

Bussen til Østerrike inngår i en allerede signet anbud på leveranse av totalt 288 busser. Hele 32 av bussene er levert siden signering i 2015.

Til polen skal to Urbino 10.5 levers sammen med hele seks nye Urbino 12.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.