Snart sesong for vinterdekk: Continental har produktene klare

Vær trygg i vinter, med vinterdekk fra Continental for lastebiler og busser

Med de temperaturene vi har i disse dager, tenker du kanskje ikke på vinteren enda, men det er på tide at transportindustrien utruster bilparken sin med skikkelige vinterdekk. For å kjøre trygt med optimalt veigrep, selv på fuktige eller isete veier, anbefaler Continental å utruste lastebiler og busser med vinterdekk på alle aksler gjennom den kalde vintersesongen.

Dekk med merket for gjørme og snø (M+S) på drivakselen er lovpålagt minimumskrav for vinterkjøring i mange europeiske land. Continentals portefølje av skreddersydde vinterdekk for lastebiler er spesialutviklet for hver eneste akselposisjon, og har optimal styring og retningskontroll for frontakselen, maksimalt veigrep og bremsekraft på drivakselen og betydelig bedre veigrep ved svinging og bremsing på hengerakslene. Den førsteklasses tyske dekkprodusenten har også utviklet spesielle vinterdekk for bybusser.
Continentals vinterdekk, merket med snøfnuggsymbolet på siden av dekket, yter mye bedre enn M+S-dekk, og overskrider også kravene til «Three-Peak Mountain Snowflake»-symbolet betydelig (3PMSF). For at vinterdekk skal bli merket med 3PMSF-symbolet, må de gjennomgå en standardisert praktisk test, som er definert av ECE-direktiv nr. 117.02 og viser egnethet for vinterbruk på snødekte veier i en sammenligningstest der man tester bremsing og veigrep.

Sammenligningstester gjort av Continental med vanlige dekk demonstrerer på slående vis at når Continental-dekk brukes på alle aksler, kortes bremselengden ned med nesten 10 meter, i hastigheter på 50 km/t. Samtidig øker de veigrepet med opptil 40 prosent i ekstreme vinterforhold.

I vinterdekkserien Scandinavia tilbyr Continental en bred portefølje for lastebiler som brukes både i ditribusjonstransport – størrelsene 17,5 og 19,5 tommer – og i langdistansetransport med størrelsen 22,5 tommer. Serien inkluderer tilhengerdekket HTW 2 SCANDINAVIA 445/45 R19.5 Et spesialvinterdekk for megaliners for det viktige segmentet volum- og tungtransport.

Continental har også løsningen for passasjertransport, med det nye Conti UrbanScandinavia og HSW 2 Coach, som innfrir de forskjellige kravene for busser på vinteren. Conti UrbanScandinavia HA3 for busstransport klarer seg virkelig godt som allrounddekk på veiene på vinteren, med designet som består av et stort antall kanter og seiper som griper. Conti UrbanScandinavia HD3 er et spesielt vinterdekk for drivakselen og tilbyr maksimalt veigrep i regioner med store snømengder. I følge Continental så er det takket være det tette dekkmønsteret og 3D-mikroseiper at kjøre- og lateralkreftene på Continental HSW 2 Coach trygt og sikkert overføres til veibanen. Dekket skal passe til allroundbruk på alle aksler, skriver Continental i en pressemelding.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.