– Snart i mål

Dagfinn Sollid Heitmann har noen hektiske dager. Lørdag 3. august endres kollektivsystemet i Trondheim og da settes en rekke elektriske busser fra Heuliez inn i trafikk. Fredag kveld var fire av ti busser på plass.

«Vi jobber på spreng for å få alt klart. Men vi må innrømme at vi ikke er helt i mål», sier Dagfinn Sollid Heitmann hos Iveco Norge. Han forklarer forsinkelse med at de har hatt noen små utfordringer og at alle de elektriske bussene har vært gjennom en 200 kilometer lang test før leveranse.

«Alle bussene gjennomgår en omfattende test på 200 kilometer på testbane ved fabrikken i Frankrike», forklarer Heitmann. Bussen er 18 meter lang Heuliez GX 437 Linium e med 106 kWh batterier.

Da Bussmagasinet møtte Heitmann fredag var det hektisk arbeid med å klargjøre alle bussene for oppstart på lørdagen. Fire av ti elektriske leddbusser fra Heuliez var på plass. En av bussene har allerede vært å se i gatene de siste tiden. Den har gjennomført en omfattende sjåføroppløring av Tide Buss sine nye sjåfører.

I tillegg til de elektriske bussene fra Heuliez, skal Iveco levere 10 Iveco Crossway LE 12,1 meter med Tector 7 motor som går på HVO til Vy. Og de leverer også 5 Crossway LE 10,8 meter med Tector 7 motor som også får HVO på tanken til samme selskap.

«Vi er nesten i mål. Vi forventer å ha bussene på plass så snart som mulig. Men vi har merket oss at ladeinfrastrukturen ikke er helt klar. Vi har vært på befaring og sett at ladestasjonen på Dragvoll langt fra er klar for bruk. Området er avstangt og ikke asfaltert», sier Heitmann som legger til at deres busser kan klare å kjøre tur-/retur sentrum før opplading, men at dette kun er beregnet ved nødstilfeller og ikke bør gjøres unødvendig da det vil slite på batteriene.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.