Slutt for populær bussmodell

Etter godt å vel 10 år var det tidligere i år slutt for den populære turbussen Joncheere JSD/JHD. Modellen som var langt forut for sin tid da den ble lansert på Busworld tilbake i 2005 har vært et førstevalg for mange turbusseiere og selskaper over hele Europa, også her hjemme i Norge. Euro 6 kravet var grunnen til nedleggelsen.

Trofaste Dag Oppegaard hos MTbuss på Vestby støvsuger nå markedet i Europa etter nyere Joncheere turbusser etter at VDL valgte å legge ned produksjonen av JSD og JHD for alle andre markeder enn United Kingdom.

Turbussen fra Joncheere som i følge pressen var langt forut for sin tid med skarpe kanter og moderne design ble lansert på Busworld i 2005 og ble raskt en populær turbuss over store deler av Europa. Men nå er det slutt. Kun de bussene som er til United Kingdom med rattet på høyre side og bygget på Volvo chassis vil kunne kjøpes nye fremdeles. Resten av Europa må nå se at JSD og JHD nå er historie.

Henning Løvstad hos VDL Bus & Coach Norway AS sier at modellen vil bli savnet.

– Det er klart bussen vil bli savnet. Vi skulle gjerne sett at den kunne blitt produsert videre, men VDL bestemte seg for å legge ned produksjonen av Joncheere JHD og JSD for det europeiske markedet tidligere i år. Grunnen var at den ikke kom med Euro 6 motor. Men det er fortsatt mulighet for å levere modellen til UK med Volvo chassis. I resten av Europa så kom den kun med DAF drivlinje siden Volvo har begrenset sin chassisleveranser til påbyggere i andre land enn UK. Så selv om vi gjerne skulle hatt denne med Volvo chassis i Euro 6 versjon, så var svaret nei hos fabrikken og modellen er nå historie, sier Løvstad.

IMG_9276MTBuss i Vestby har kun Joncheere i stallen og har nå slitt med å få økt bussparken ytterligere etter at VDl la ned produksjonen av Joncheere. Dag Oppegaard hos MTBuss skrev i en mail til Bussmagasinet at han nå har klart å skaffe til Norge en pent brukt JHD.

– Jeg har planer om å kjøpe noen flere busser i 2016 og må nå se meg etter pent brukte Joncheere, siden fabrikken ikke lenger produserer de. Jeg leter nå etter pent brukte Euro 5 busser, for jeg vil gjerne fortsette med Joncheere. Spesielt siden vi nå kan disse bussene og har delelager hos oss. Samtidig liker jeg å ha en enhetlig busspark, skriver Oppegaard i en mail forleden.

Foto: Magne Håheim

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.