Skulle bli det beste året i historien til Lofoten Tours

Året 2020 var året som skulle bli det beste året i historiebøkene til Lofoten Tours. Nye kontrakter var i boks på cruicekjøring både for Tide og Boreal. Nye busser lå på tegnebordet, og planene var store for året vi er inne i. I stedet for et kjempeår med rekordmange turister i nord, ser det nå meget mørkt ut for Lofoten Tours og turbussnæringen i Norge.

Bussmagasinet møtte Lofoten Tours en vinterdag i mars. Polare lavtrykk sørget for et kontrastfylt vær mellom tette snøbyger og hvitdekte fjelltopper. I Leknes møtte vi far og sønn Bernt og Espen Windstad sammen med selskapets Mercedes-Benz Tourismo som ble omtalt av magasinet da bussen var ny.

Familieselskap

Lofoten Tours er en familieeid bedrift med røtter helt tilbake til 70-tallet med drift av små busser og drosjer. Driften av selskapet som vi kjenner det i dag, startet i 2001 av brødrene Lars og Bernt Windstad. I dag Bernt som drifter selskapet sammen med sønnen Espen. Selskapet holder til i kanskje Norges vakreste omgivelser, og har vært igjennom flere store opp- og nedturer. At 2020 står for selskapets største nedtur til nå, er det ingen tvil om.

Fornøyd med Tourismo

I dag drifter Lofoten Tours fire store busser, og tre små minibusser. De små bussene er Sprintere, og de store bussene er fra Irizar og Mercedes-Benz. Med lokalkjente og faste sjåfører på bussene, opplever selskapet veldig lite skader. Dette er til tross for de utfordrende og smale veiene som er her i Lofoten både sommer som vinter. Til nå har ikke Tourismoen til Lofoten Tours hatt en eneste skramme. Bussen har ikke bydd på noen uforutsette problemer, og har vært en strålende vogn helt fra den var ny. De har faktisk vært så gode, at det var bare et tidsspørsmål fra at selskapet bestilte to helt nye Mercedes-Benz Tourismo.

– Jeg er veldig glad for at jeg ikke står her med to nye busser her nå, sier Bernt Windstad i Lofoten Tours.

Nye kontrakter

Ved inngangen til 2020 så dette ut til å bli et lovende år for Lofoten Tours. Kanskje til og med det beste i selskapets historie. Lofoten Tours ble tidelt kontrakter på cruicekjøring for både Tide og Boreal. Det skulle bli kjørt sightseeing både i Narvik og i Tromsø, i tillegg til turistkjøringer lokalt i Lofoten og grupper som fotballag og andre foreninger. Bookingene var altså gode for året. I løpet av bare et par døgn, var kalenderen så godt som klinisk renset.

– Det var da skolen stoppet opp vi mistet vårt siste levebrød, sier Bernt.

Vokst opp med buss

Det var i 2018 at sønnen til Bernt kjøpte seg inn i Lofoten Tours. Espen Skoglund Windstad har vokst opp i selskapet til faren og onkelen, og kjente godt til driften da han kom inn i selskapet. Espen hadde kjørt buss for Lofoten Tours allerede i ett år da han kjøpte seg inn i driften. Han trives godt bak bussrattet, og har hatt interesse for buss i hele livet. Da han var liten var han alltid med å vaske buss.

– Jeg brøyter litt på vinteren når jeg ikke kjører buss, så helt arbeidsledig blir jeg ikke med en gang, sier Espen Skoglund Windstad som håper at situasjonen snart kommer tilbake til normalen.

Håper på å unngå konkurs

Det er mange som sliter nå rundt om i hele verden. Uansett hvordan man vrir og vender på det blir det vanskelig å få til en turistvirksomhet i Lofoten i sommer. Mange små aktører har allerede store problemer, og flere kommer til å slite med ringvirkningene som følge av dette i fremtiden. Bernt Windstad frykter at mange små aktører kommer til å gå konkurs i hele Norge, også her i Lofoten. Familien Windstad har driftet Lofoten Tours veldig fornuftig opp igjennom årene. De har tatt ut lite overskudd til seg selv, og har vært sparsommelige med unødvendige utgifter. Selskapet håper nå at Tide kan bli redningen i all elendigheten. Et godt samarbeid er etablert, og Tide er et stort selskap som kan gi litt kjøring nå i nedgangstiden.

– Om vi går konkurs, er dette helt uten selskapets styring. Dette var noe ingen kunne forutse, sier Bernt Windstad som er bekymret for den lokale og nasjonale turistnæringen i Norge.