Volvo med ny hybridløsning

Volvo sitt nye selvladende hybridsystem, S-Charge, gir lengre kjørelengde. De nye hybirdbussene kan kjøre fullelektrisk i opp til 50 km/t og en strekke på 1 kilometer uten hjelp fra dieselmotoren.

For den nye Volvo S-Charge-modellserien kan fullelektrisk fremdrift brukes i hastigheter på opptil 50 km/t sammenlignet med de tidligere modellene som klarte opp til 20 km/t. Avhengig av klima og topografi kan Volvo S-Charge kjøre på strøm opptil 1 kilometer om gangen.

Oppgraderingen inkluderer også forbedret tilkoblingsmuligheter og Volvos system for geo-fekting, Volvo Zone Management, som gjør det mulig for operatøren å programmere bussen slik at den automatisk skifter til elektrisk fremdrift innenfor utvalgte områder og har hastigheten regulert uten førerinngrep. Det er også mulig å definere soner for vedvarende selvladning, for å sikre utslippsfri drift i en kommende nullutslippssone.

«Vi utvider nå kundenes mulighet til å utnytte fordelene ved elektrisk kraft og samtidig beholde den imponerende fleksibiliteten som hybridbusser tilbyr. Den nye S-Charge-modellserien kan distribueres på hvilken som helst rute, siden det ikke er behov for ladeinfrastruktur, noe som muliggjør rask implementering og forbedret driftseffektivitet for kundene våre, sier Håkan Agnevall, president for Volvo Busser.

«De nye S-Charge-modellene er blant Volvos reneste busser og vil redusere karbonavtrykket med opptil 40% sammenlignet med tilsvarende dieselbusser. S-Charge kan også kjøre på biodrivstoff og redusere CO2-utslippene enda mer. Det er sannsynligvis den mest drivstoffeffektive og pålitelige selvladende bussen på markedet, sier Agnevall.

Volvo’s S-Charge model range includes a conventional 12-metre configuration, the Volvo 7900 S-Charge, an articulated bus, the Volvo 7900 S-Charge Articulated, and as bare chassis, the Volvo B5L S-Charge, to be finalized as a Single or Double decker.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.