Siemens og Brakar har signet avtale om ladestasjoner

Drammen får snart miljøvennlig kollektivtransport. Brakar og Siemens har signert en avtale som sikrer de helelektriske bussene strøm. Høsten 2017 får Drammen som en av de første byene i Norge en helelektrisk bussrute med lading på endeholdeplass. Fordelene er nullutslipp og en langt behageligere busstur for passasjerene helt uten støy og vibrasjoner.

Totalt skal seks busser lades på endeholdeplassene der automatiske ladeløsninger fra Siemens sørger for hurtiglading på seks til åtte minutter.

– Dette er en robust løsning som fungerer for nordiske forhold, og det er veldig morsomt for oss å levere de første ladestasjonene for hurtiglading i Norge, sier divisjonsdirektør for Mobility i Siemens, Lars Johan Andresen.

Løsning som fungerer
I første omgang skal en rute på 15 kilometer elektrifiseres, og totalt seks busser skal betjene ca 200 000 passasjerer per år.Løsningen som er valgt er testet med gode resultater i Hamburg, Gøteborg og Stockholm. Ruten går fra Drammen sentrum til Mjøndalen og har 36 stopp.

-Brakar vil gjøre kollektivtransport enda mer miljøvennlig, og Buskerud vil nå ligge helt i front med elektriske busser, sier Terje Sundfjord, administrerende direktør i Brakar as.

Nå vil Brakar vurdere løsningen, og blir dette en suksess kan kollektivsatsingen i Buskerudpakke 2 baseres på ren energi og nullutslippsteknologi, i følge Sundfjord.

– Det viktigste miljøgrepet vi kan gjøre er å få flere til å reise kollektivt, sykle og gå, men elektriske busser vil være et viktig bidrag til bedre byluft og mindre støy fra trafikken, sier Sundfjord.

Lades på få minutter
Bussene lades automatisk på endeholdeplassen der de uansett har lagt inn korte stopp. Når bussene kjører frem til ladestasjonen kobles bussen automatisk til en ladearm som senkes ned til ladepunktet på busstaket.

– Ladestasjonen kommuniserer med bussen og sørger for at batteriet får akkurat den energimengden det har behov for, sier Lars Andresen i Siemens.

Leveransen fra Siemens er en totalentreprise som involverer alt av graving og installasjoner i tillegg til selve ladestasjonene.

Elektrifisering av bussene er et av mange grep som er nødvendige for å redusere klimautslipp i Norge. Strømproduksjonen i Norge er nesten 100 prosent fornybar, og derfor er det på forbrukssiden Norge må ta utslippsreduksjonene.

Fakta:
15 kilometer lang bussrute.
36 stoppesteder.
Ladetid er seks til åtte minutter.
Ruten betjenes av seks busser.
Total kjørelende 480 000 km/år fordelt på seks busser.
Ladeeffekt er 300 Kw (fire ganger så kraftig som hurtiglading av en elbil).
Bussruten skal være i elektrisk drift fra november 2017.

Brakar er ansvarlig for utvikling, drift og samordning av kollektiv persontransport og skoleskyss i Buskerud. Selskapet skal gi informasjon til befolkningen om tilbudet og yte tjenester relatert til dette. Brakar er opprettet med sikte på å effektivisere og utvikle kollektivtrafikken i fylket. En viktig målsetting for selskapet er å øke antall kollektivreisende. Selskapet skal primært ikke selv utføre rutetrafikk, men kjøpe tjenester fra eksterne transportører.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.