Pilotfish Networks etablerte seg i Norge

Pilotfish ser en økende etterspørsel etter moderne flåtestyringssystemer for kollektivtrafikk i Norge. 

Konkurransen innenfor kollektivtrafikken preges av deregulering og nye deltakere i «sunn» konkurranse med elektriske kjøretøyer og bildeling. Samtidig ønsker trafikantene høyere kvalitet og mer informasjon om sine reisemuligheter.  Dette fører til en utvikling  hvor operatørene blir tvunget til å fornye seg for å være konkurransedyktige.

Pilotfish ser at det norske markedet er et av de første med denne utviklingen. Markedet er modent i forståelse av standardisering og hvilke implikasjoner det har på kvaliteten på flåtestyringssystemene i kollektivtrafikken. Innenfor dette området har Pilotfish en nisje. Pilotfish «Bus Fleet Management Platform» tilbyr operatører (PTO) og administrasjonsselskaper (PTA) åpne og konkurransenøytrale løsninger. Dette betyr at kundene fritt kan velge den leverandøren som best vil oppfylle deres krav.

Pilotfish tilbyr en åpen IT- og flåtestyringsplattform hvor alle leverandører av IT-utstyr i buss kan koble til sitt utstyr og kommunisere mot kundens, sine egne eller tredjeparts systemer i eller utenfor bussen. Dette gir mindre utstyr i bussen, enklere drift og vedlikehold og lavere kostnader for alle.

Tidligere har kundene i stor grad vært låst i valg av leverandører og løsninger og systemene har blitt tilsvarende statiske og rigide. Moderne kommunikasjonsteknologi er nå tilgjengelig over hele Norge og kundene etterspør flåtestyrings- og informasjonssystemer for å forbedre kundeopplevelsen i en kollektivtrafikk som vokser kraftig.

Sluttkunden forventer at kollektivtrafikken er i rute, at sjåføren kjører effektivt og trygt, at trafikkinformasjon er korrekt og lett tilgjengelig og at prisen er fornuftig sammenliknet med biltransport. Pilotfish tilbyr en plattform med tilhørende tjenester som hjelper operatører og myndigheter til kontinuerlig å forbedre sine prosesser, og heve servicegraden ovenfor sluttkunde.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.