Selvkjørende buss i Berlin

MAN Truck & Bus hevder at selvkjørende busser er et viktig virkemiddel mot en stadig økende sjåførmangel. Nå skal selskapet teste ut en selvkjørende 12-meters MAN Lion’s City E i Berlin.

Med på dette prosjektet er også det tekniske universitetet i Berlin og selskapet med det ikke helt lettleste navnet IAV GmbH Ingenieurgesellschaft Auto und Verkehr. Bussen er allerede presentert for fagfolk og fagpresse, og de kommende ukene skal det utføres en rekke tester på et lukket område.

Fra mars skal imidlertid bussen kjøre i Berlin sentrum. Likevel ikke helt fritt, hvis noen skulle tro det. Det skal utrustes en spesiell trasé for nettopp denne bussen fra Brandenburger Tor via Ernst-Reuter-Platz til Gedächtniskirche, for dem som måtte være kjente i området. Men markedets mest moderne sensor-teknologi blir dette en høyt digitaliserte buss- trasé.

Bussen i seg selv vil være fullspekket med sensorer, 49 i tallet, til å overvåke trafikken rundt bussen og passasjeravdelingen. 3D-Lidar-radarsensorer vil være vesentlige for å bringe bussen sikkert frem.

Passasjerrommet blir nok litt annerledes enn det man finner i vanlige bybusser. Her vil det bli relativt mange displayer og monitorer som hele tiden vil fortelle passasjerene hva som skjer med bussen underveis. MAN tror dette vil være medvirkende til at passasjerene får en sterkere aksept for selvkjørende busser. Og, i hvert fall i en startfase, trenger ikke de reisende noen billett for å være med bussen.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.