Scania og MAN restarter bussproduksjonen igjen

Etter noen uker med stans i bussproduksjonen, så planlegger nå Scania og MAN startet opp bussproduksjonen igjen. Traton Group som er konsernavnet for nyttekjøretøydivisjonen hos VAG gruppen har valgt å holde fabrikkene stengt mens Covid-19 viruset var på anmarsj i Europa.

Situasjonen er delvis under kontroll i Europa. Covid-19 er på retur og både MAN og Scania sine fabrikker har gjort tiltak for å redusere smittefaren. Derfor velger de nå å starte opp igjen produksjonen.

Bussmarkedet for by- og rutebusser har gått sin gang selv om viruset har spredd seg. Kollektivselskapene følger planlagte anbudsoppstart og bussene må være klare på oppgitt dato. Derfor er det viktig å opprettholde produksjonen over hele linjen. Men tilgangen på deler har vært utfordringen for mange.

Scania og MAN stengte ned sine fabrikker grunnet leveranseproblemer av deler og for å kjøpe seg tid til å endre rutiner og hindre smittefare for de ansatte.

«De siste ukene har krisehåndteringsteamet arbeidet intensivt med å vurdere tiltakene som er nødvendig for å kunne starte opp igjen våre produksjonsanlegg», uttaler Joachim Drees, toppsjef for MAN Truck & Bus. «En av de største utfordringene har vært å sikre deleleveransene fra våre underleverandører, samt organisering av våre egne arbeidsprosesser for å beskytte våre medarbeidere. Det arbeides også med å stimulere etterspørselen etter nyttekjøretøy.»

Så selv om faren langt fra er over, så har Traton Group gjort en rekke solide tiltak som sikrer arbeiderene. I tillegg er leveransene av deler gode. Transporten gjennom Europa har under hele krisen fungert ganske tilfredstillende, selv med streng grensekontroll.

Kundene av Scania- og MAN busser vil få deres busser levert til anbudsoppstart fremover.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.