Scania med rekordstor leveranse til Vy Buss

Vy Buss har i løpet av sommeren fått mer enn 160 nye Scania Citywide LE Suburban-busser, nærmere bestemt 95 stk i Slemmestad-regionen, og 67 stk på Haugalandet. Vedlikehold og reparasjon av bussene skal også følges opp av Scania, som derfor har etablert nye verksteder både i Slemmestad og i Haugesund.

Begge steder håndteres bussene gjennom Scania Fleet Care, som innebærer at Scania tar fullt ansvar for teknisk administrasjon av bussene.

«Alle feilmeldinger fra sjåførene går direkte til Scania som organiserer og prioriterer bussene til verksted. På den måten sparer kunden administrative kostnader, og Scania kan gjøre en bedre jobb for kunden», sier Ole Bent Røiseland, Servicemarkedsansvarlig buss hos Norsk Scania.

Samtlige busser er av typen Scania Citywide LE Suburban. I Haugesund er 45 stk på 12 meter med 9-litersmotor på 320 hk, og 22 stk på 15 meter med 9-litersmotor på 360 hk. Til Slemmestad-regionen er 77 av bussene 15 meter med 9-liters på 360 hk, og de resterende 18 er 13-meters Citywide-busser med 9-litersmotor på 320 hk. Alle har Scanias Opticruise girsystem, og er produsert ved Scanias egen fabrikk i Slupsk i Polen.

Innvendig har bussene store informasjonsskjermer som gir passasjerene informasjon og viser stoppestedene på ruten. Passasjerkapasiteten på 15-metersbussene er 55 sittende og 57 stående. På 13-metersbussene er det plass til 45 sittende og 25 stående. Bussene er bygget etter de siste kravene fra Ruter, og har i tillegg utvendige kameraer som viser 360-bilde rundt hele bussen, slik at sjåføren har overblikk om det befinner seg fotgjengere, syklister eller biler i blindsonen. Scanias Citywide-serie er en velprøvd plattform som gir reell lønnsomhet basert på høy oppetid og lavt drivstofforbruk. Brede døråpninger og flatt gulv uten hindringer gir enkel tilgang og rask passasjerflyt. Interiør og lengde spesifiseres etter kundens behov, med ulike konfigurasjoner fra 10,9-18,1 meter, og utformingen gir et lyst og romslig interiør.

Levering til Ruter 75 busser fra Halden

Distriktsjef Lars Jørgen Skaar forteller at det har det vært en hektisk vår og sommer for Scania Halden, som har klargjort bussene til Slemmestad. 

«Det blir mye logistikk med en så stor ordre. 95 busser tar stor plass, så vi fikk leid et ledig areal 600 m unna anlegget. Kort avstand er særdeles viktig når en skal jobbe med så mange busser som skal flyttes i flere omganger. Arbeidstid per buss er ca. 15 timer fordelt på klargjøring, endringer, montering av tilleggsutstyr, visning og registrering. I tillegg til alt vi har utført, har flere andre aktører vært innom for å jobbe med bussene samtidig på alt fra kalibrering av 360-kamera til dekkskift. Takket være en kjempeinnsats fra alle involverte ble samtlige busser levert før skolestart, som ble den nye fristen etter forsinkelser grunnet Kovid19. Bussene er nå i full drift, og serves av Scania fra en nyopprettet avdeling, Slemmestad Buss», sier Skaar.

I Haugesund har Kolumbus bygd et helt nytt anlegg. Kolumbus leier bort anlegget til Vy, som igjen leier bort verksteddelen til Scania. Det nye bussdepotet er lagt til Raglamyr utenfor Haugesund, midt i hjertet i Haugalandet, for å unngå unødvendig tomgangskjøring. Bygget blir karakterisert som Norges mest moderne og funksjonelle bussanlegg. Bussmekanikerne Rune Ljosnes og Ørjan Hjartnes er strålende fornøyd med det nye bussanlegget.

«Vi har fått en fantastisk arbeidsplass. Det er et flott bygg med gode arbeidsforhold», sier Ljosnes.

«Vi er veldig fornøyde med bussene og avtalen på Fleet Care, hvor vi har Scania i eget hus, sier Regiondirektør Arild Nylend hos VY. Selvsagt er det enkelte ting å ta tak i, noe vi ser Scania gjør fortløpende, så dette lover bra. Vi har god dialog med Ole Bent Røiseland, som har med seg et godt mannskap her på Haugalandet. Scania har håndtert avtalen og prosessen på en god måte, og det er gjort en betydelig jobb med klargjøring og koordinering med andre leverandører. Bussene kom i tide til oppstart 1. juli, og til skoleoppstarten nå i august, så tilgangen og oppfølgningen på bussene har fungert utmerket», legger han til.

«Som en liten historisk kuriositet har jeg lyst til å nevne at vi hadde bussruta på Haugalandet den gang selskapet startet opp i 1925, og også da med en Scania-buss på ruta. Den gang var navnet NSB Bilruter, og Karmøy-ruta var den andre ruta som kom i gang», avslutter Ljosnes.

Bussjåfør i Vy på Haugalandet, Odd Sigurd Korsnes, har mer enn 20 års erfaring som sjåfør. Fra før var han vant til atskillig kortere doninger.

«Jeg er fornøyd med de nye 18-meterne og synes de er fine og smidige bygd, og mye bedre enn forventet. Så vi har ikke noe å klage på», sier Korsnes.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.