3 elbusser til Arendal

Tirsdag 25. august er en merkedag for kollektivtransporten i Arendal. Tre batterielektriske busser skal gjøre reisen mellom sentrum, Nyli og Stoa til helt utslipsfri.

«Dette har kun blitt mulig grunnet et godt samarbeid mellom oppdragsgiver, Agder Kollektivtrafikk, Setesdal Bilruter og Agder Fylkeskommune», sa administrerende dirketør Siv Elisabeth Wiken under overleveringen av de nye batteribussene.

«Vi har som mål å bli utslippsfrie innen 2030, og dette er et steg i riktig rettning», sier hun videre.

Wiken forklarte at det siden anbudsoppstart tilbake i januar 2015 har ligget i kortene at den skulle settes inn mer miljøvennlige busser når teknologien var moden og prisene mer akseptable.

«Vi har i dag 11 batterielektriske busser i trafikk i Agder. Vi var også først med å sette elbusser i ordinær ruteproduksjon og ikke som en del av et prosjekt her i Norge» forteller Wiken og viser til at det i dag er syv elektriske busser i drift i Kristiansand, en i Mandal og nå tre i Arendal.

De tre elbussene som nå Setesdal Bilruter har kjøpt inn er av merket Volvo 7900 Electric. Bussene har fire batteripakker, hver på 50 Kwh montert på taket. En elektromotor er tilkoblet en 2-trinns girkasse og kraften går derfra ut til drivhjulene via en tradisjonell bakaksel. Bussene er klassifisert som bybuss klass 1, men de har sikkerhetsseler i alle setene.

«Vi har som krav at alle bussene som kjører i Agder skal ha sikkerhetsseler montert i setene. Dette gjelder også de nye elbussene, på tross av at de er registert som klasse 1 busser, hvor det ikke er krav om sikkerhetsseler», forklarer Wiken.

Feier 100 år og tre elbusser

LL Setesdal Bilruter (SBR), først kjent som Setesdal Automobilrutor, er et rutebilselskap etablert i Byglandsfjord i 1920. Hovedkontoret ligger i Evje, men lå tidligere i Byglandsfjord. Selskapet går også lokalt under kallenavnet «Lutlaget», det gamle ordet for aksjeselskap, som selskapet fortsatt benytter.

Selskapet kjører buss over store deler av østre del av Agder. Rutenettet dekker hele Setesdalen, ruter fra Evje til Arendal og Kristiansand, anbudsruter i Arendal, Birkenes, Froland, Grimstad og Lillesand, og dessuten enkelte ruter i Vennesla og Åseral i det som tidligere var Vest-Agder. Hovedruta gjennom Setesdal mellom Kristiansand og Haukeli ble fra 1. mai 1988 til 31. desember 2016 kjørt som en del av NOR-WAY Bussekspress under navnet Setesdalsekspressen, men kjøres siden 2017 som vanlig langrute med AKt som oppdragsgiver.

SBR eier sammen med Telemark Bilruter datterselskapet Agder Buss som kjører anbudsruter i Gjerstad, Risør, Tvedestrand, Vegårshei og Åmli.

«Vi feiere i år 100 år og det er derfor en ekstra stor glede å kunne ta i bruk tre batterielektriske busser. Det har vært en lang prosess og vi vet nå at det ikke er bare, bare å erstatte en dieselbuss med en elbuss. Det skal nøye vurderes og fremdeles er det begrenset med tilbydere ute på markedet. en nå var prisene og utvalget på et nivå også vi kunne akseptere. Vi har valgt å gå for en løsning hvor vi lader bussen kun på depot. Dette krever at vi kjører bussen inn noen ganger om dager for å lade de opp. Dermed slipper vi å bygge en ladeinfrastruktur andre steder», forklarte daglig leder Terje Greibesland hos Setesdal Bilruter.

«Vi var også beviste i valg av rutetrasee for bussene. Det er i bynære området disse bussene skal kjøre. Det gir mindre støy og i tillegg ingen utslipp. Vi gir et lite bidrag til et bedre klima globalt», sier Greibesland.

Stille og behagelige

Bussmagasinet får snakke med to av sjåførene på elbussene før testrunden med inviterte gjester. Kjell Solli har i mange år kjørt buss. Både for ATS, Nettbuss og nå Setesdal Bilruter. Han kunne ikke få skrytet nok av hvor lettkjørte og lydløse de nye bussene er.

«Det er utrolig behagelig å kjøre de nye elbussene. De er lettkjørte og nesten helt lydløse. Utfordringen nå er å få skiftplanen til å passe slik at en kan kjøre opp å få ladet bussene. Det vil passe fint å kunne gjøre dette i lunsjpausen, da en lader de opp til mer enn 90 prosent på rundt 45 til 50 miniutter» sier Solli.

Camilla Vestgård begynte å jobbe for Setesdal Bilruter ganske nylig, men har allerede funnet seg godt tilrette bak rattet i de nye elbussene.

«Det er utrolig fint å få kjøre disse. Vi er noen sjåfører som har fått opplæring på disse bussene for å kunne kjøre de mest mulig energieffektivt» sier Vestgård som fikk æren av å kjøre inviterte gjester, politikere og presse en rundt rundt på bussens rutetrasee.

Sparer 63.000 liter diesel årlig

«Disse tre elbussene tar over for 2,8 dieselbusser, har vi regnet oss frem til», sier Torleif Johansen som er driftsjef hos Setesdal Bilruter. Han har vært med i prosessen helt fra starten av og har regnet seg frem til den beste utnyttelsen av bussene. De tre bussene vil ha en kjørelengde på 180.000 kilometer tilsammen årlig.

«Av de 63.000 liter diesel vi vil komme til å spare årlig, så sparer vi også miljøet for rundt 200.000 kg Co2 årlig, noe som er vell så viktig å ha fokus på», forklarte han videre.

I tillegg til at det gir redusert støy i bymiljøet så var det også viktig å finne ruter hvor bussene kunne regenerere så mye som mulig av forbrukt energi. Derfor ble linje 110, 111, 112 og 114 valgt. Dette er linjer som har en del bakker hvor en vil kunne regenerere mye energi om en kjører bevist.

Gjennkjøpsavtale

Anbudet som LL Setesdal Bilruter vant, hadde oppstart 1. januar 2015. Anbudsperioden er åtte pluss to år. Det vil si at senest 2025 vil muligens nye operatører overta. Da er de elektriske bussene knappe fem år gamle. Og de har fremdeles minst fem år igjen av sin levetid. Dette har både LL Setesdal Bilruter og AKT tatt høyde for.

«Det ligger inne en gjennkjøpsavtale som kan benyttes om det kommer nye operatører inn i Arendal i 2025», forklarer Wiken.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.