Klart for ny E18

– I dag vil jeg gi honnør til de som har tatt ansvar for å sikre sine innbyggere bedre kollektivtrafikk, byutvikling og et bedre tilbud til syklende. Med garanti på plass fra Viken og Bærum er bygging av ny E18 snart i gang, samtidig som finansiering av Fornebubanen er avklart, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

– Lokalt vil nye E18 Lysaker – Ramstadsletta gi innbyggerne kollektivløsningene og byutviklingen de trenger. Nå blir det renere luft, større muligheter til å sykle og et bedre kollektivtilbud. Næringslivet får en fremtidsrettet transportåre vest for Oslo som hele landet vil nyte godt av. I dag står bussen og stamper inn mot Oslo sammen med viktig langtransport som har utlandet som mål, sier Hareide.

– Staten har vært tydelig på at vi tar vår del av utbyggingen av Fornebubanen. De statlige midlene har aldri vært i spill, men deler av den totale finansieringen har vært utfordrende. Med garantien på plass og E18-utbyggingen sikret, er dette løst slik jeg ser det, slik at byggingen kommer i gang. Garantien betyr også at vi kan gå videre i arbeidet med å få på plass en byvekstavtale med Oslo og Viken. Vårt initiativ vil komme raskt.

– Jeg respekterer at MDG og SV er uenige i at Viken skal bidra inn i den garantien som nå er lagt frem. Men jeg er uenig i hvordan de har valgt å beskrive E18-prosjektet. Jeg registrerer at byer som Oslo og Trondheim tenker byutvikling i samme spor som nye E18. Det er absolutt ingen monstervei som er planlagt. Det vil bli færre gjennomgående bilfelt enn det er på dagens E18. I tillegg skal det bygges mange kilometer sykkelvei. Staten har også sagt ja til en forenklet kollektivstasjon ved Lysaker og ja til nye kollektivløsninger.

– Vi må nå se nærmere på detaljene i den garantien som er presentert. Men jeg er trygg på at vi får vi en etterlengtet løsning som er miljø- og kollektivvennlig og viktig for alle som bor i regionen, men også for landet som helhet, sier samferdselsminister Hareide.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.