Scania med rimelig anbudsbuss

I en presset tid hvor pris ofte er en viktig faktor, så ser de store bussprodusentene etter rimeligere produkter som kan passe anbudsregimet i Norge. Nå slipper Scania deres Fencer F6 på det norske markedet.

Bussmagasinet er blandt de første som har fått testkjøre helt nye Higher Fencer F6 på nordiske veier. Bussen vil bli tilbydt norske kunder som et rimelig produkt inn mot anbud. Den kan kundetilpasses og fremdeles komme gunstig ut i forhold til mange andre busser på markedet.

Bussen leveres i en rekke ulike lengder opp til 15 meter og båe i to- og tre-akslet version.

Drivlinjen er også fleksibel. Den kan leveres i både diesel, gass og elektrisk version. Testbussen er en gassutgave hvor det var biogass på tanken.

I tillegg til å kunne velge drivlinje, lengde og antall aksler, så kan den også leveres med både stiv- og delt foraksel. Også her var testbussen sparsommelig utstyrt og hadde Scania sin stive foraksel montert.

Som en kan se og høre i vår video fra testturen, så er delt foraksel å foretrekke. Den stive forakselen var merkbar motvillig ved fullt rattutslag. Noe vi ikke merker på tilsvarende modeller fra Scania med delt foraksel.

Førerplassen er helt ny og med ulik instrumentering. Den kan leveres med enkel instrument, eller heldigital utgave. Men den enkle utgave holder lenge. Den gir nok informasjon for daglig kjøring og er enkel å lese av. Sidevindu på førerplassen var nesten totalt fraværende. Det må Scania gjøre noe med. En hadde dårlig utsikt og fikk dessverre mange unødvendige blindsoner fra førerplassen.

Motoren var den velkjente fem-sylindrede gassmotoren på 280 heste krefter og 1350 NM. Denne er koblet sammen med Scania sin OptiCruise 12 trinns automatiserte girkasse. I tillegg har denne bussen retarder på girhendel.

Testbussen var tilpasset det franske skolebussmarkedet og var dermed utstyrt med maksimalt antall sitteplasser. Dette gjorde at førerplassen var minimal og innsteget veldig smalt. Men den kan tilpasses de nordiske kravene, og når den første er klar for Norge, vil vi komme tilbake med en omtale av denne også.

Lastekapasiteten er heller begrenset på testbussen. Totalt kunne en laste rundt 400 kilo, som vil si rundt 8 kilo for hver passasjer. Så også dette er i minste laget på en buss med så store lasterom. Lukene er store og gir god ankomst til bagasjerom. Men lukedemperene er svake og luken smeller raskt igjen om det blåser litt. I tillegg så var innfestingen til demperene på lukene svake og en kunne se at de lett gav etter under press.

Totalt sett så er Scania Higher Fencer F6 en praktisk og rimelig anbudsbuss som helt sikkert blir å se i flertall på norske veier fremover.

Sjekk ut vår video her og del den med alle!

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.