Nøkkelferdig elektrifisering

Noen ganger er det fordelaktig med helt nøkkelferdige løsninger for å komme i gang med elektrifiseringen av kollektivtrafikken. Dette var åpenbart tankegangen til Regionalen Verkehrsbetriebe Baden-Wettingen AG (RVBW) i den sveitsiske kantonen Aargau.

RVBW har 67 rutebusser som i løpet av fjoråret tilbakela 4,2 millioner km og transporterte 11,2 millioner passasjerer. Selskapet har en målsetning om å være klimanøytralt i 2030.

Starten på det grønne skiftet for selskapet var ordren på ti eCitaro fra Daimler Buses nylig. Leveransen skjer i 2023. I seg selv er ikke det spesielt oppsiktsvekkende nå som «alle» busselskaper bestiller batterielektriske busser. Det som imidlertid gjør den kommende leveransen litt spesiell, er at Daimler Buses leverer en helt komplett nøkkelferdig løsning, inklusive ladeinfrastruktur, strømtilførsel og nødvendig ombygging av bussanlegget.

Kjøretøyene er solobusser på 12 meter med tre dører. De har en batteripakke på 490 kWh som skal gi lang rekkevidde, uten at Daimler Buses sier noe om hvor lang i pressemeldingen. Batteriladingen skjer ved hjelp av pantograf på bussdepotet. Bussene er ellers godt utstyrt med det meste av bekvemmeligheter for både passasjerer og sjåfør. TFT-skjermer foran og over den midtre døren gir passasjerene alle nødvendige informasjoner, blant annet om reiseruten. Sjåføren har blant annet videoovervåkning av interiøret i bussen.

Anskaffelsen skjedde på bakgrunn av omfattende testing av kjøretøyene og aktuell infrastruktur.

Batteriladingen skjer ved hjelp av pantograf på bussdepotet.
Oversikt over komplett infrastruktur som skal leveres av Daimler Buses.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.