Scania, EVBox Group og Engie går sammen om å akselerere utviklingen av elektrisk lastebil og buss transport i Europa

EVBox Group og Engie har signert et 4 års partnerskap med Scania, en verdensledende leverandør av transportløsninger, for å sette et eksempel for transportindustrien og dens miljøansvar.

Amsterdam 12. november 2020 – Scania kunngjorde nylig at de i kommende tid vil bringe nye elektriske produkter til markedet hvert år for å akselerere overgangen til eMobility. Elektrifisering er en veldig viktig del av Scanias ambisjon om å avkarbonisere transport og det er grunnen til at selskapet etablerer dette globale partnerskapet med ENGIE og EVBox.

Dette enestående samarbeidet som dekker både lastebiler og busser vil gi en komplett eMobility løsning til Scanias kunder – dette inkluderer løsninger skreddersydd for reelle behov for flåte- og depotadministrasjon, elektrifiserte tunge biler, smart lading infrastruktur, service og vedlikehold, grønn energiforsyning, samt finansiering.

Tilbyr hele pakken for en sømløs overgang til eMobility i transport

For å støtte sine kunder gjennom hele elektrifiseringsprosessen vil Scania ikke bare tilby elektriske biler, men også løsninger for elektrisk lading. EVBox Group tilbyr Scania intelligente og skalerbare ladeløsninger med høy effekt som er skreddersydd for kundenes behov – inkludert maskinvare og programvare. I tillegg vil Scania tilby felttjenester og opplæring for sine sjåfører som en del av sin normale portefølje.

Engie vil designe, tilby, installere og vedlikeholde den elektriske ladeløsningen og relaterte tjenester til Scania-kunder i ulike nøkkelregioner.

En felles ambisjon om å gå mot bærekraftige transportløsninger i Europa

Scania, EVBox Group og Engie har et felles mål om å akselerere overgangen til en karbonnøytral økonomi gjennom redusert energiforbruk og mer miljøvennlige løsninger.

Partnerskapet mellom de tre selskapene vil begynne med virksomhet i 13 europeiske land og senere utvides til andre regioner fra slutten av 2021. Det forventes at sammarbeidet vil dekke rundt 10 000 registrerte lastebiler og busser. ENGIE og EVBox Group vil samarbeide med pålitelige regionale partnere som Caverion og Alpiq.

“Elektrifisering av transport er et av de viktigste initiativene for å redusere klimagassutslippene – spesielt siden transport representerer nesten en fjerdedel av Europas klimagassutslipp. Dette partnerskapet gir nye muligheter for EVBox Group, og med over 10 års erfaring er vi sikre på at vår kompetanse og konkurransedyktige tilbud vil støtte SCANIA i å nå sine forretnings- og bærekraftsmål. ”- Kristof Vereenooghe (CEO i EVBox Group)

“Scania og Engie deler den samme visjonen og ambisjonen om å drive skiftet mot bærekraftige transportløsninger. Dette første europeiske partnerskapet for elektriske lastebiler og busser er et resultat av gjensidig tillit utviklet gjennom vårt historiske samarbeid. Vi er stolte over å gå sammen om dette nye elektriske lastebilsegmentet som gir lovende potensial for urbane bruksområder. Engie vil med glede designe, tilby, installere og vedlikeholde ladeløsninger og relaterte tjenester til Scania-kunder, og drar nytte av både eget europeisk nettverk av kvalifiserte teknikere og regionale nettverk av partnere.” —Shankar Krishnamoorthy (ENGIE Group Executive Vice President)

“En komplett ladeløsning omfatter energiforsyning, maskinvare og programvare for lading samt installasjon, vedlikehold og andre relaterte tjenester tilpasset hver kundes spesifikke behov. Dette sterke partnerskapet med ENGIE og EVBox Group vil forenkle kundenes overgang til en stadig mer elektrifisert flåte på reisen mot mer bærekraftig transport.” —Alexander Vlaskamp (Leder for Salg og Markedsføring i Scania)

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.