Scania Citywide får med flere

Nye Scania Citywide har større kapasitet enn forgjengeren. I tillegg kan den leveres med de fleste type drivlinjer fra elektrisk til diesel. Førerplassen er også forbedret vesentlig.

Scania har hatt en formidabel økning i bussalget her i Norge de senere årene. Med deres nye Citywide så dekker de nå et enda større marked for by- og rutebusser. Nå kan de også kjøre batterielektrisk.

Det er nå to år siden Bussmagasinet som første media fikk teste Scania sin batterielektriske buss. Siden den gang har utviklingen vært enorm og nå er Scania klare for å serieprodusere elbussen.

Samtidig så lanserer Scania en helt ny bybuss med utgangspunkt i elektrisk fremdrift. Nye Citywide er designet for å ha god passasjerkapasitet med batteridrift, men den kan også leveres med både gass- og dieselmotor. Sistnevnte kan gå på ulike biodieselversjoner. Så en trenger nødvendigvis ikke å fylle fossilt på den.

“Vi er stolte av å kunne tilby det bredeste utvalget av alternativt drivstoff og har nå lagt til en topp moderne elektrisk buss til det utvalg av alternativer,” sier Anna Carmo e Silva, leder for buss i Scania.

“Med det voksende markedet for batteri-elektriske busser tilbyr Scania fremragende produkter og tjenester som er designet for maksimal oppetid og driftsøkonomi,” sier hun videre.

Nye 12 meter Scania Citywide BEV er utstyrt med en kraftig 300 kW elektrisk motor. Med Scanias oljesprutkjølingssystem for motoren er det ingen momentbegrensninger i kuperte og varme omgivelser. Dette kjølesystemet eliminerer også behovet for vekselstrømskompromisser med begge systemene som er i full drift parallelt.

Batterier på tak og bak i bussen

Batteriene er delt med fire på taket og fire i bakre overheng for å gi et lavere tyngdepunkt, noe som muliggjør bedre kjørbarhet og håndtering av buss. Denne vektfordelingen gjør det mulig for buss å frakte opptil 95 passasjerer. Og hele 100 passasjerer ved andre drivlinjer.

Bussen kan lades både ved pantograf på taket og CCS type 2 ladeplugg. Ladeskinnene på taken klarer hele 300 kW DC som gir en rask opplading på depot eller ute på endeholdeplasser. I tillegg kan den kobles til depotlading for både AC og DC lading ved depot via ladeplugg.

“Dette gor en rekkevidde på mellom 80 og 150 kilometer. Noe som gjør Citywide godt egnet for de aller fleste indre byruter. Naturligvis må hvert transportsystem optimaliseres ut fra sitt eget sett av betingelser, men analysene våres viser tydelig at lading gjennom dagen i de fleste tilfeller gir den beste totale driftsøkonomien,” sier Carmo e Silva.

Alle hovedkomponentene, for eksempel batterier og drivlinje, er designet og konstruert av Scania, og Scania garanterer dermed fullstendig optimalisering av kjøretøyet. De kan derfor ta et komplett kjøretøyansvar med tjenester og kompetanse i sitt globale nettverk, noe som sikrer maksimal tilgjengelighet.

Nytt interiør

Den nye Scania Citywide har en helt ny interiør styling med lyse farger på tak og sidepaneler. Sidevinduene er større og har høyere taklinje, noe som gir mer naturlig lys inne i bussen. Taket har økt i høyden og har sidetakspaneler med flat design, noe som forbedrer både belysning og romopplevelse i passasjerområdet. Den bredere midtgangen og indirekte takbelysningen i hele bussen vil ytterligere øke følelsen av romslighet og komfort. Både passasjerer og sjåfører vil glede seg over bedre luftstrøm. Bedre plass i bussen vil komme passasjerflyten til gode og dermed forkorte tomgangstiden ved bussholdeplasser.

“Den nye Scania Citywide-serien har lavere drivstofforbruk, høyere passasjerkapasitet, bedre kjørbarhet og enormt forbedret passasjer- og førerkomfort,” sier Carmo e Silva om de modellene med forbrenningsmotor.

“Veiledningen vår har vært å designe en buss for mer plass, lys og renslighet. For å snu den globale oppvarmingen er det avgjørende at bussene tilbyr alle bekvemmeligheter som trengs for å overbevise flere om å bytte til offentlig transport. “

Det nye førerområdet har ergonomi blitt betydelig forbedret gjennom bedre pedalplassering, mer benplass, førerhøydeinnstillinger, trinnløse setejusteringer i helvinkel, bedre sikt og bedre tilgjengelighet. Nesten alle instrumentpanelknapper er CAN-baserte og kan dermed enkelt tilpasses for varierende lokale applikasjoner.

Sidemontert motor

Den sidemonterte motorplasseringen av både 7- og 9-liters motor, og elmotoren, på 12 meter store etasjebyer gir tre ekstra seter bak bakakselen. Videre kan den økte belastningen på foraksel gi to ekstra seter. Alt i alt er den totale passasjerkapasiteten hevet til maksimalt 100 avhengig av fremdrift og utforming.

på 7-liters motor, den vanligste i bykjøring, har drivstofforbruket blitt senket med 3 til 5 prosent. Kombinert med forbedret girkasseytelse, kan du oppnå ytterligere 1 til 3 prosent. Med innføringen av en start / stopp-funksjon vil den totale reduksjonen i diesel- og biodieseldrift være åtte prosent mens tallet for gassbusser vil være opptil 15 prosent, i følge Scania.

Med den nye byen og forstadsområdet, er geofencing-systemet Scania Zone tilgjengelig for alle drivlinjer for å hjelpe sjåfører i å tilpasse seg økende byreguleringer for å begrense forurensning og øke sikkerheten.

I tillegg kan en bestille bussene med en rekke sikkerhetssytemer for å forbedre arbeidshverdagen for sjåføren. Mye er standard, men fremdeles må en del legges til ved bestilling.

“Vi er klar over at kundene må vurdere hele systemet for å oppnå den beste totale driftsøkonomien,” sier Carmo e Silva. “Dette inkluderer selvfølgelig faktorer som drivstofføkonomi, oppetid, ytelse, passasjerappell og kapasitet. Vi har nøye tatt opp alle disse aspektene i utformingen av den nye Scania Citywide og er overbevist om at vi nå vil tilby en meget konkurransedyktig by og forstadsbuss for drift i dag og i morgen. ”

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.