Samferdselsministeren hisser på seg en hel yrkesgruppe.

– På samme måte som vi i dag ikke savner heisførere, så vil vi ikke savne en bussjåfør, sier Solvik Olsen i et intervju til e24.no. Med disse ordene hisset han på seg en hel yrkesgruppe.

Samferdselsminister. Ketil Solvik-Olsen får så hatten passet på sosiale medier etter at en artikkel om førerløse biler og busser var slupper på nettsiden 24.no.

I et intervju med nettstedet om førerløse biler og busser kom Samferdselministeren med følgende utsagn: – På samme måte som vi i dag ikke savner heisførere, så vil vi ikke savne en bussjåfør, sier Solvik Olsen, men legger til at kollektivtransporten vil trenge både sjåfører og andre i fremtiden.

– Vi kommer til å ha flere folk som jobber med kollektivtransport, fordi tilbudet kommer til å bli kraftig utvidet. Men teknologien kommer til å bidra til at mange får andre arbeidsoppgaver enn å styre kjøretøyet, skriver han i en oppklarende mail i ettertid av intervjuet.

Han rakker ned på en yrkesgruppe med lang tradisjon i Norge og verden forøvrig. En av de viktigste yrkesgruppene når det gjelder å få mennesker trygt til og fra. Mange har kommentert på nettsider hva de mener om ordene som falt.

– Pass deg Solvik-Olsen, det kan hende det er mange som ikke kommer til å savne deg etter valget heller, skriver en Facebook bruker om uttalesen av bussjåføryrket.

Det er bare få dager siden NHO Transport gikk ut å meldte om at landet trenger 14000 nye bussjåfører inn mot 2030. At det er alt for få som velger nettopp det yrke når de skal søke seg på videregående.

Sjåførlærer Kai Kristiansen sa til Bussmagasinet før helgen at elevene som har tatt busslappen hos han har kommet tilbake med bare positive tilbakemeldinger. Han ser også at bussjåfører har gode ordnede forholt og betingelser, som flere andre yrkesgrupper drømmer om å ha.

Selv store bussprodusenter som Mercedes-Benz har gått ut å sakt at vi også i årene fremover vil se viktigheten med bussjåføren. Han vil kanskje ikke styre bussen med henden hele tiden, men han har mange andre viktige oppgaver. En av de viktigste er å skape trygghet ombord i bussen. Gjøre dagen lettere for mange som sliter. Bare et smil, kan snu en tøff og vanskelig dag til noe bedre.

Hendelser, mobbing og ikke minst herverk forhindres hele tiden når en bussjåføre er tilstede. Så selv om bussen på mange måter automatiseres, så er viktigheten med sjåføren i bussen tilstede.

– Hva er det du klarer og lire fra deg ,vi er i Norge svært mange bussførere som lever og ånder for yrket, Dette er bare sårende og høre fra en samferdelsesminister som har gjort svært mye for Norsk transportbransje. Vi er så mye mer en han/hun som sitter framme i bussen, ligger så endelig mye mere ansvar bakom en kun og kjøre bussen, skriver Roger Arverud, trafikkleder hos Tide i et åpent innlegg.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.