– Bussjåfører har de beste betingelsene og mest ordna forhold

Gamle myter om lav lønn og dårlig betingelser mener trafikkskolelærer Kai Kristiansen er mye av grunnen til at få velger bussjåføryrket. Bare 30 til 40 elever tar busslappen årlig hos Agder Storbilskole AS.

For noen år siden fikk bussbransjen er etterlengtet lønnsløft. I dag er lønnen nær en industriarbeider, rundt 400.000 kroner årlig for en fagutdannet bussjåfør. Men hos Agder Storbilskole AS i Arendal så tar bare 30 til 40 personer førerkort på buss årlig.

– Jeg tror at myten om dårlig lønn er en av årsakene til at så få tar førerkort på buss og begynner som bussjåfør, sier Kai Kristiansen, daglig leder hos Agder Storbilskole AS.

Men når han snakker med tidligere elver som har jobbet som bussjåfør en stund så hører han kun gode tilbakemeldinger. De er veldig fornøyd med valg av yrke.

– Jeg ser at de som tar førerkort etter kort tid er svært godt fornøyd med valget. Inne transport i dag, så tror jeg at bussjåfører har de beste betingelsene, og de mest ordna forholdene, sier han og legger til at til tross for gode ordna forhold og betingelser, så tar over dobbelt så mange av hans elever førerkort for lastebil.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.