Russebuss: Tre bussjåfører mistet lappen

En buss hadde over 40 passasjerer mer enn hva vognkortet tillot, og flere andre russebusser ble stoppet med for mange ombord. Hele tre bussjåfører har mistet lappen så langt i russetiden.

Bussmagasinet har i flere artikler satt fokus på lovbrudd både i forkant og under russefeiringen. Flere bussjåfører har blitt forespurt om å ta ombord flere enn hva bussen er registert for og ved flere anledninger har russ mer eller mindre gjemt folk i bussen mot sjåførens viten og vilje.

Frem til nå har politiet stanset flere russebusser hvor det har vært flere ombord enn hva bussene har vært registert for. Ved tre anledninger har sjåførene mistet lappen. Politet sier de vil fortsette disse kontrollene og håper både russen og sjåførene vil skjerpe seg fremover.

Tidligere i år var det russ som via sosiale media søkte etter bussjåfører som ville bryte loven. Mulige sjåfører fikk direkte forespørsel om de syntes det var greit om det var flere ombord i bussen enn hva den var godkjent for.

29. april stanset politet en russebuss i Oslo hvor det var hele 40 passasjerer for mye ombord i bussen. Russebussen var godkjent for 21 passasjerer og politiet telte opp hele 61 passasjerer da de stanset bussen. Dette medførte førerkortbeslag på stedet.

I Larvik ble en russebuss stanset med over 17 personer for mye i bussen. Også her ble førerkortet beslagelagt på stedet.

Bussjåfører har også meldt i fra om at de har opplevd at medruss eller andre har gjemt personer inni bussen, så politiet har bedt alle om å følge lover og regler. Ved å ha for mange ombord, kan en utsette seg selv og andre for fare om bussen skulle få en bråbrems eller komme ut for en ulykke.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.