Gratulerer med dagen, Skyliner!

I dag, 26. april er det nøyaktig 50 år siden den aller første Neoplan Skyliner trillet ut fra fabrikken. Siden den gang har dobbeldekkeren fra Neoplan opplevd en eventyrlig reise.

Våren i 1967 blir planene til Konrad Aurwärter om en turistversjon av dobbeldekker avvist hos Neoplan. Men den unge sønnen til Gottlob Aurwärter trodde på sitt konsept og fikk realisert drømmen om Neoplan Skyliner.

For å bevise til Neoplan og verden at dette var en riktig konsept, kjørte han den 12 meter lange bussen fra Stittgart i Tyskland til Brussel i Belgia. På den tiden trodde alle at det var umulig å kjøre en dobbeldekker på motorveien uten å tippe over på siden. Men tvilerne måtte svelge sine ord. Bussen klarte turen med glans og har siden da blitt en begrep når det gjelder to-etasjes turbusser.

Hitill har nær 5000 Neoplan Skyliner rullet rundt på veier over hele verden, og gitt passasjerene en eventyrlig reise. Mange unike eksemplarer har blitt levert av Neoplan gjennom disse 50 årene.

Vi nevner den fire-akslede versjonen Megaliner, som også har vært levert til flere norske eiere. Den meget spesielle leddbussen over to etasjer, Jumbo-Cruiser som også har blitt levert norsk eier, det kjente selskapet Sola Turistbusser i Rogaland.

Neoplan viste hele verden en gang på 90 tallet at deres Megaliner på 15 meter og fire aksler hadde god svingradius med å kjøre den ned Trollstigen i Møre og Romsdal. Og det før svingene var utbedret slik de er i dag. Lovverket sier i dag at en kan maksimalt kjøre 12.4 meter to-akslet eller 13.1 tre-akselt buss med hydraulisk styrbar tredjeaksel.

Det unike med Neoplan Megaliner var at alle fire akslene svingte, også drivakslene. Om en så under på disse bussene, så fant en styrestag på kryss og tvers i et stort virr-varr. Men alle stag med sin unike egenskap og nøyaktig tilpasset bussens svingradius.

Noeplan utviklet også en unik uavhengig foraksel. Patentet ble siden gitt til ZF og er i dag i bruk på nesten alle store busser verden over.

I 1995 fikk Neoplan en unik bestilling på en Skyliner til Formel 1 verdensmester Keke Rosberg. Han hadde store planer for sin buss og fikk fabrikken til å bygge en unik takterasse av rustfritt stål som kunne felles opp når bussen stod parkert. Dette var det høyeste nivå i bussarkitektur, som de ansatte ved fabrikken var veldig stolte av.

Neoplan Skyliner er nå i sin syvende generasjon, men har på ingen måter mistet sin tiltrekking, noe som bevises med sine mange internasjonale utmerkelser. Selv Neoplan-designet er legendarisk, sier mange. Derfor blir det fremdeles satt veldig høye krav til lederen av MAN sitt designteam, Stephan Schönherr. Sammen med hans team designet de dagens Skyliner for noen år tilbake.

Dagens Skyliner har klare linjer, skarpe kanter i glass og flater som kombineres med komprimissløs aerodynamikk som setter nye standarder innen turbusser i premiumklassen.

Dermed fortsetter suksessen med Neoplan Skyliner. Nå er også modellen blitt klasse II godkjent for ekspresskjøring, som gir stor passasjerkapasitet. Bussen er også utstyrt med alt tenkelig sikkerhetsløsninger, som nødbremseassisten, feltskiftevarsler, MAN sin tretthetsindikator, adaptiv cruisecontroll, MAN EfficentRoll utrulling og elektronisk styrt understell.

HMK vil 15. mai få deres to første Neoplan Skyliner av generasjon 7 i bussparken sin.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.