Reduserer behovet for kjettinger

Med nesten en million dekk solgt har Nokian Hakkapeliitta Truck E og kompatible Noktop Hakkapeliitta E-regummieringsmaterialer vært målestokken for ekstreme vinterdekk med godt grep i over et tiår. Nå kommer de i ny utgave som løfter standarden.

Grepet, sikkerheten og komforten til originale Nokian Hakkapeliitta Truck E er fremdeles vanskelig å slå, men det stilles i dag nye krav som en følge av en endret arbeidshverdag, nye lastebiler og ny lovgivning. Derfor kommer de nå i en forbedret versjon, i form av Nokian Hakkapeliitta Truck E2. Det er et ekte neste generasjons drivakseldekk for ekstreme vinterforhold, som kombinerer grep og sikkerhet med lav rullemotstand og en stille, komfortabel kjøretur.

      Å jobbe under ekstreme vinterforhold krever ekstreme dekk. Jobber som snøbrøyting, tømmertransport og lignende foregår ofte på dyp eller pakket snø og is. I tillegg er veiene ofte ujevne. Nokian Hakkapeliitta Truck-produktserien har et dekk som passer de fleste akselposisjoner, og som representerer det ypperste av Nokian Tyres vinterkunnskap om lastebiler og busser. Drivakseldekket Nokian Hakkapeliitta Truck E ble designet for de mest ekstreme krav og minimerer behovet for kjetting på svingete skogsveier. Nå bygger nye Nokian Hakkapeliitta Truck E2 på den fremragende tradisjonen samtidig de kommer med forbedringer på mange områder.

      – Sammenlignet med forgjengeren, har Nokian Hakkapeliitta Truck E2 bedre stabilitet og grep på både dyp og pakket snø, sier Teppo Siltanen, produktsjef hos Nokian Tyres.

      – Også grepet varer lenger, takket være noen smarte dekkmønsteregenskaper, legger han til.

      For en sjåfør på vinterføre betyr disse forbedringene økt selvtillit uansett vær og en mer komfortabel arbeidsdag med mindre behov for kjetting. Økt sikkerhet og trygghet kommer også som en følge av dette.

Innovasjonene bak grepet

Mye teknologi og innovasjon går inn i hvert nytt Nokian Tyres-produkt. Teknologi å merke seg i Nokian Hakkapeliitta Truck E2 inkluderer lameller som muliggjør dypere rekkevidde, bedre grep og mindre riveskader. Sammenkoblet blokksystem gir jevn stivhet og jevnt slitemønster, og designet med åpent mønster og ekstra dyptgående lameller forbedrer dekkets levetid.

Gjør vinteren grønn

Foruten det forbedrede grepet og levetiden, bidrar også Nokian Hakkapeliitta E2 til å spare drivstoff og produsere mindre støy.

      – Ofte blir godt grep og lav rullemotstand sett på som to motstridende kvaliteter, sier Siltanen.

      – Men vi har klart å redusere dekkstøyen og rullemotstanden samtidig som vi har forbedret grepet, noe som er gode nyheter ettersom lovgivningen som dekker støy og drivstofforbruk også blir strengere.

Få mest mulig ut av vinteren

Testsjåførene har vært begeistret for det nye dekket. Christian Embre rydder de bratte veiene for snø i Hemsedal i Norge.

      – Grepet var godt, og jeg trengte ikke mye kjetting med dette dekket. Jeg anbefaler dette dekket til de som jobber på bratte vinterveier eller med snøbrøyting, sier han.

Heikki Lepo frakter tømmer i Orivesi i Finland.

      – Jeg liker Nokian Hakkapeliitta Truck E2 siden det ikke er følsomt for belter og gir godt grep om vinteren. Dette er et veldig slitesterkt dekk som er stille på veien, noe som gir mer kjøreglede, forteller Lepo.

Bærekraft for runde to

Å regummiere lastebildekk er fornuftig – både økonomisk og for planeten. Den solide Nokian Hakkapeliitta Truck E2-dekkstammen er designet med én eller to regummieringer i tankene. Det kompatible Noktop Hakkapeliitta Truck E2-regummieringsmaterialet med en Noktop-regummieringsprosess av høy kvalitet sørger for at dekkegenskapene er så nær originalen som mulig, også i runde to.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.