Prøvekjørt: Setra S 531 DT i Baltikum

Mange norske busselskaper har turer til Baltikum. Derfor valgte vi å gjøre en busstest i dette populære reisemålet.

Bussen er en 2019 modell Setra S 531 DT med OM 471 motor på 510 hk. Girkassen er den velkjente Powershift MB GO 250-8. Bussen var i tillegg lastet til 24 tonn med last i lasterom og vannkanner i største delene av setene oppe.

Dermed fikk en testet bussen slik den normalt vil oppleves med passasjerer og bagasje. Og vekten merkes ved igang kjøring og i svinger, men ikke på noen måte ubehagelig. Styringen er presis og akkurat passe tung på rattet. Dobbeldekker har en tendens til å føles understyrt ved skarpe svinger. Men her er det som å kjøre på skinner, om det er lov å benytte det ordet.

S 531 DT er nøyaktig 14 meter lang, fire meter høy og 2,55 meter bred. Setra har kun denne lengden å velge mellom, men til gjengjeld har de et utstyrprogram som få andre kan vise til. Bussen kan konfigureres for nesten alt av kjøreoppdrag. Fra enkel ekspressbuss til eksklusiv turbuss. Og selv om de fleste som til nå har kjøpt Setra dobbeldekker har valgt turbuss, så vokser det raskt frem et marked for enklere ekspressbusser. Linje 100 fra Tromsø skal kjøres med slike busser fra i år.

Men om en nå fokuserer på testbussen, så er den i ren tur konfigurasjon. Den har fremste trapp plassert bak fører. Noe som en på ekspressbussen ville funnet like innenfor framdøren.

Bussen har eksklusivt interiør med nakkeputer som kan justeres i høyden. USB ladepunkter ved alle seter. Wifi. Og store skjermer for fremvisning av innformasjon, navigasjon eller video.

Førerplassen er blant det beste som en har opplevd i en dobbeldekker. Men én ser knapt øverste speilet eller lysregulering om en kommer for langt frem i kryss. Setra er kjent med problemet og skal løfte opp solskjermen 50mm på serieproduksjonen. Dermed vil en se mye bedre for oss som ikke er så høye. De over 180 vil fremdeles slite med å se speilenes øverste del.

Førerplassen er ikke blitt større fra S 431 DT, men pedaler er flyttet noe frem. Så en føler at plassen er bedre. Hendel til justering av sete i lengderetningen er fremdeles helt nede på gulvet og skaper lett irritasjon om en bytter sjåfør litt ofte.

En har alt tenkelig sikkerhetsløsninger på nye S 531 DT. ABA 4 bremseassistent har en nevnt tidligere. Det samme er blitt gjort på side guide, men nå er det testet under realistiske forhold i bykjerne. Og det fungerer veldig bra. En får vibrasjon i setet, gult varsellys i speil og om noen faktisk er i fare for å komme i klem, varsles det med lyd. Ved filskifte er dette systemet helt genialt. Det dekker blindsonen utmerket.

Adaptiv cruisekontroll med PPC var aktivt hele veien og det gav en komfortabel reise med nøyaktig avstand til kjøretøy fremfor deg og lavest forbruk. Resultatet etter dagens etappe ble 2,3 liter på mila. Absolutt akseptabelt på en dobbeldekker på 24 tonn.

Fremkommelighet på denne bussen overrasker stadig. Den har en vendesirkel på under 20 meter og det gjør at en nærmest kan snu helt rundt på en to-felts vei uten å korrigere. Men pass på overhenget. Det slår ut med mer enn 1,5 meter.

Mer om testen kan dere lese om i papirutgaven litt senere i vår.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.